Heb je wel eens het gevoel dat je het erg druk hebt gehad maar je hebt geen idee waarmee? De tijd vliegt voorbij maar alle taken op je to-do lijstje krijg je niet afgevinkt. Toen dit bij mij gebeurde, ben ik eens even goed naar mijn time management gaan kijken. Als ondernemer zijn er zo veel taken die je moet voltooien dat het helemaal niet zo gek is dat je door de bomen het bos niet ziet. Door anderen boeken te lezen zoals Busy leerde ik efficiënter met mijn tijd om te gaan. Dit zijn de 5 dingen die voor mij echt werken.
1. Time karma
In dit artikel biechtte ik al op dat ik geen respect heb gehad voor tijd. Hierdoor was mijn time karma niet al te best. Te laat weg gaan en te laat op afspraken komen, zorgt voor meer problemen dan alleen gezien te worden als een eikel. Hierdoor heb je onderweg stress en heb je meteen een achterstand waardoor al je andere afspraken ook uitlopen. Ik houd mezelf tegenwoordig een beetje voor de gek door een afspraak gewoon een kwartier eerder in mijn agenda te zetten. Mocht ik dan 5 minuten te laat zijn dan ben ik alsnog op tijd. Laten we het CAT (Central. Aranka. Time.) noemen ;).
2. Agenda = leven
Van mijn coach en auteur van het boek Powervrouwen Julia Pimsleur leerde ik als een van de eerste dingen: als het niet in je agenda staat, bestaat het niet in je leven! Ik gebruik Google agenda en zet ALLES erin. Niet alleen de afspraak, maar ook de reistijd, adres en contactgegevens van de persoon moet in de afspraak. Ook vakanties van bijvoorbeeld mijn ouders of collega’s zet ik in de agenda, of eerlijk gezegd, laat ik in mijn agenda zetten. De zin: “Kun je me een agenda uitnodiging sturen?” hoor je mij nu vaak zeggen. Hierbij delegeer ik mijn agenda een beetje maar het is ook logischer, zij hebben de informatie en willen dat ik op tijd ben, dan is een agenda uitnodiging een kleine moeite. Zorg er ook voor dat je belangrijke, niet zakelijke dingen in je agenda zet zoals sporten, uit eten gaan met vriendinnen of héél belangrijk: je me time.
3. Een minuut = 77 seconden
Ben jij net als ik chronisch te laat? Daar is een reden voor. Wist je dat er twee soorten mensen zijn? In deze studie komt naar voren dat ‘Type A’ een minuut ervaart als 58 seconden, waar ‘Type B’ maar liefst 77 seconden uittrekt voor een minuut. Het verschil in tijdsbesef van negentien seconden stapelt zich gaandeweg op en zorgt er uiteindelijk voor dat je te laat komt. Ik ben duidelijk een type B persoon. En omdat ik een minuut zelf niet goed kan inschatten plan ik nu extra tijd in na mijn afspraken. Sinds ik 20 minuten extra tijd inplan tussen afspraken ben ik ook super trots als ik de volle 20 minuten over heb, maar niet gestresst als er minder tijd over is.
4. 6 prioriteiten per dag
Een To Do lijstje is niets nieuws, toch heb ik een nieuwe manier geleerd om mijn dag in te delen. Zo maakte ik voorheen mega lange To Do lijstjes die onmenselijk waren om in een dag af te vinken. Hierdoor wilde ik niet meer naar de lijst kijken en vinkte ik nooit iets af. Daarom heb ik nu mijn Today lijstje. Met 6 taken die ik die dag af moet hebben. Ik maak deze lijst in mijn Pretty Productive Planner. Deze planner heb ik samen met Shelley van Hashtag lifegoals ontwikkeld voor overnemers die met een simpel systeem willen werken om gestructureerd hun doelen te behalen. In het boekje focussen we op het behalen van weekdoelen. We werken via de pomodoro techniek. 95% van de gebruikers van de planner koopt na 6 maanden een nieuwe!
5. 25 min work 5 min play
Dit is de tip die voor iedereen werkt. Luister goed… zorg dat je 25 minuten ongestuurd kan werken door je mobiele telefoon tijdelijk te blokkeren. Ik gebruik hiervoor de app Forest. Forest ontmoedigt je om je telefoon te pakken. Doe je het toch dan gaat jouw boom dood. De app plant ook echt bomen naar maten je de app vaker gebruikt.
Na 25 minuten heb je 5 minuten om even iets anders te doen, om vervolgens weer 25 minuten full focus aan de slag te gaan.
Wat doe jij om jouw time te managen? Tips are very welcome!
Ben jij er klaar voor om de stap van business dreamer naar business owner te zetten?