Sinds deze zomer kun je op Instagram gebruikmaken van een toffe, nieuwe functie: Reels. Hiermee edit je gemakkelijk een video en die voorzie je van muziek en leuke effecten. Het gaat alleen om korte filmpjes, ze mogen een maximale lengte hebben van 30 seconden. Leuk voor grappige filmpjes, maar Reels is ook voor bedrijven heel interessant. Het is perfect voor webshops omdat je hier op een speelse manier je collectie kunt showen. Of laat zien welk digitaal product je verkoopt. Bovendien worden Reels goed bekeken en geeft het algoritme van Instagram er nu nog voorrang aan. De kans is daarom groot dat je er meer likes en views op krijgt dan op een gewone post. Nog een reden om er snel mee aan de slag te gaan dus! Wil je eerst meer leren over een winstgevende Instagram strategie? Volg dan mijn Instapreneur cursus!
Voordelen van Reels
Reels hebben een goed organisch bereik, vooral als je de juiste hashtags gebruikt en snel reageert op de reacties onder je filmpje. Je vindt ze terug in de reguliere feed, explore feed en wanneer iemand zoekt op een specifieke hashtag. Bovendien verschijnen zelfs de wat ‘oudere’ Reels nog bij volgers in hun tijdlijn. Ze kunnen jouw filmpje bijna niet missen!
Steeds meer webshops gaan nu met Reels aan de slag en dat begrijp ik heel goed. Het is een perfecte manier om shoppers te teasen met jouw producten. Met bewegend beeld kun je veel meer laten zien dan met een foto. Dat kan natuurlijk ook met Stories, maar die verdwijnen na 24 uur. Reels blijven zichtbaar op je feed, waardoor nieuwe kijkers het zelfs weken nadat je een filmpje hebt geplaatst, nog kunnen vinden. Goed voor de naamsbekendheid van je webshop! Als je er actief mee aan de slag gaat kan het je behoorlijk wat nieuwe volgers (en klanten!) opleveren.
Met Reels maak je een authentiek filmpje dat helemaal past bij jouw webshop. Zonder dat het saai of te gelikt is. Dat bepaal je namelijk helemaal zelf. Het is dé kans om te laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je verkoopt.
Ideeën voor Reels
Misschien vind je het nog steeds lastig om te bedenken waar je Reel over moet gaan. En hoe je op een leuke manier laat zien wat je verkoopt. Je kunt echt alle kanten op! Laat je inspireren door anderen en bedenk goed wat past bij jouw business. Sluit altijd af met een Call to Action.
Voorbeelden van Reels voor webshops:
- Met Reels kun je een kort verhaal vertellen dus maak daar gebruik van! Begin eens met een herkenbaar filmpje: “heb jij ook altijd last van..?” of “Loop je hier ook altijd tegenaan?”
- Laat een item of een aantal items uit je collectie zien (als je een product verkoopt) of geef alvast een ‘sneak peak’ van een nieuw product of nieuwe dienst.
- Geef tips wat iemand met je product kan doen/ hoe je het kunt dragen.
- Wie zijn de gezichten van je bedrijf? Laat zien we jij bent!
- Verkoop je een dienst? Geef tips of een mini-cursus van 30 seconden.
- Deel je inspiratiebronnen.
- Denk na over een wekelijks terugkerend thema. Laat bijvoorbeeld iedere week zien hoe een product wordt gemaakt of wat je persoonlijke favorieten zijn.
- Heb je een waardevolle IGTV die iedereen moet zien? Maak een Reel om deze aan te prijzen en link ernaar.
Tips voor het maken van Reels
Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar het kan even duren voordat je je eerste Reel hebt gemaakt. Het kost wat tijd om onder de knie te krijgen hoe het precies werkt. Toch is het niet moeilijk, je moet er gewoon een tijdje mee oefenen. Met deze tips kan het eigenlijk niet mislukken!
- Voorbereiden: voordat je begint met Reels moet je weten wat je gaat vertellen of laten zien. Misschien heb je al een paar filmpjes opgenomen die je nu kunt gaan editen. Denk na over een logisch begin, midden en eind.
- Maken: in de Reels studio kun je kiezen of je een filmpje wil opnemen of video’s uit je galerij wil gebruiken. Aan de linkerkant zie je alle effecten die je toe kunt voegen aan de Reel. Pas de lengte van de verschillende stukjes video aan. Als je tevreden bent over de stukjes video klik je op het pijltje naar rechts om teksten en gifjes toe te voegen.
- Creativiteit: gebruik je creativiteit, ook als je effecten toevoegt. Verspringende tekst doet het altijd goed, net als een pakkend en toepasselijk muziekje.
- Klaar: nu kun je je Reels opslaan of meteen delen. Vergeet niet om hashtags toe te voegen. Instagram geeft je vaak goede suggesties, maak daar gebruik van en bedenk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Kies een aantrekkelijke omslagfoto die uitnodigt om je video te bekijken. Dit kan een still uit de video zijn of een foto die je zelf hebt uitgekozen.
- Deel je Reel: je hebt de keuze om het filmpje wel of niet in je timeline te zetten. Doe je dit niet, dan is het alleen terug te vinden in het tabblad ‘Reels’. Uiteraard kun je de video ook delen in een story.
- Engagement: like de reacties die je krijgt en reageer erop. Interactie vindt Instagram heel belangrijk en is ook positief voor jouw business.
Hier liep ik tegenaan
Mijn eerste Reel kwam niet vanzelf van de grond. Om ervoor te zorgen dat het bij jou soepeler gaat deel ik waar ik tegenaan liep. Toen ik mijn eerste Reel maakte was ik niet goed voorbereid. Ik wilde een filmpje opnemen maar had van tevoren niet geoefend en dat maakte het opnemen een stuk lastiger. Dan kan het al snel geforceerd overkomen en dan wil je natuurlijk niet. Test uit waar je het beste licht hebt. Het is zonde als je straks allemaal filmpjes hebt opgenomen die je niet kunt gebruiken omdat ze te licht of donker zijn. Denk ook na over de achtergrond. Dat ging bij mij de eerste keer mis waardoor ik alles opnieuw moest opnemen.
Tot slot: bedenk dat Reels geen TikToks zijn. Zeker niet als je ze inzet voor je webshop. Het mag best entertaining zijn, maar bedenk vooral wat je volgers willen zien of weten. En sluit altijd af met een Call to Action om je conversie te verhogen. Geef bijvoorbeeld een kortingscode, vertel waarom iemand zich moet inschrijven op je nieuwsbrief of kondig een freebie aan.
Heb je mijn gratis (!) Masterclass ‘Zo verkoop je een digitaal product online’ al gevolgd? In 4 stappen leer ik je hoe je een online product bedenkt, maakt en verkoopt. Je kunt de Masterclass bekijken wanneer het jou uitkomt. Ga er meteen mee aan de slag!