Wil je een eigen kledinglijn starten maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Hoe ga je ontwerpen en waar vind je een fabriek of producent die de kleding kan maken? En op welke manier vind je klanten? Deze vragen krijg ik regelmatig als ik vertel over hoe ik mijn kledinglijn Jogha ben begonnen. Het is niet niks om kleding te gaan maken en een collectie sportkleding al helemaal niet. Ik ben ooit afgestudeerd in communicatie en een kledinglijn klonk lange tijd als een ver-van-mijn-bed-show. Wil je weten waarom ik dit zo graag wilde? In mijn boek lees je er alles over. Als ervaringsdeskundige deel ik graag een stappenplan met je om je op weg te helpen.
In deze 8 stappen start je een kledinglijn:
- Schrijf een businessplan
- Bouw een webshop met Shopify
- Je merk en naam vastleggen
- Aan de slag met een marketingstrategie
- Ontwerp het eerste item en maak een sample
- Get out of the building
- Start before you are ready
- Maak een begroting en investeer
1. Schrijf een businessplan
Het maakt niet uit wat voor bedrijf je begint, of je nu start met een kledinglijn of chocoladewinkel, je hebt een plan nodig. Op papier. In je businessplan omschrijf je zo nauwkeurig mogelijk je idee, doelen en hoe je deze gaat bereiken. Het document is de vertaling van alle ideeën naar een concreet plan. Een perfect format voor een businessplan bestaat niet. Ik heb wel veel inspiratie opgedaan uit het business model canvas uit het boek The Lean Start-Up. Dit template geef je zelf vorm. Heb je meer hulp nodig bij het schrijven van een concreet businessplan? Volg mijn cursus Business Kickstart, waarin ik mijn businessplan en begroting met je deel.
2. Bouw een webshop met Shopify
Een webshop kun je al bouwen voordat je kleding af is. Zo vertaal je de ideeën en merk- en marketingstrategie meteen naar beeld. Heb je nog niets te laten zien? Dan is een ‘coming soon’ page een mooie eerste stap. Hier vertel je kort wat mensen kunnen verwachten en wanneer. Ook geef je ze de kans om bij de lancering als eerste te kunnen shoppen. Vraag je bezoekers om daarvoor een e-mailadres achter te laten.
Shopify voor je webshop
Een webshop provider kiezen is lastig en kan veel tijd kosten. Ik raad mijn klanten altijd aan om met Shopify te werken. Shopify is het perfecte platform voor webshops. Je kan er meteen zelf mee aan de slag gaan en hebt geen designer of webbouwer nodig. Het ziet er zo professioneel uit dat niemand zal denken dat je net begonnen bent. Ik gebruik het zelf ook en kan je verzekeren dat het heel gebruiksvriendelijk is. Maar nog veel belangrijker, Shopify heeft allerlei handige marketing- en salestools waarmee je veel sneller kunt groeien met jouw webshop Denk bijvoorbeeld aan:
- Back in stock melding: kopers krijgen een mailtje als iets weer op voorraad is
- Opschalen en uitbreiden is gemakkelijk. Handig als je gaat groeien, je hoeft niet meer over te stappen naar een ander platform.
- Optie om met klanten te chatten.
- Beheer alle advertenties en marketingacties via één platform.
- Abandoned cart: klant krijgt een reminder dat ze nog moeten afrekenen (goede sales kans!).
- E-mailmarketing integraties.
Wil jij Shopify proberen? Dat kan, via deze link kun je 14 dagen gratis gebruik maken van het platform, no strings attached! Misschien heb je al een webshop en wil je overstappen naar Shopify? De klantenservice helpt je graag verder, overstappen is makkelijker dan je misschien denkt. Ik heb het zelf ook gedaan.
3. Je merk en naam vastleggen
Wacht niet te lang met het bedenken én vastleggen van een naam voor je merk. De naam Jogha heb ik samen met mijn vader bedacht. We maakten eerst een lijst van woorden waaraan het gerelateerd moest zijn: yoga, joggen en hardlopen. Daarna gingen we puzzelen. Ik wilde dat de naam uit maximaal 5 karakters bestond en het mocht niets betekenen. Op deze manier kon ik er echt mijn eigen draai aan geven. Uiteindelijk bedacht ik de naam terwijl ik op een website zat waarop je domeinnamen vastlegt. Ik wilde namelijk per se een .com registreren. Het registreren van een domeinnaam kan nogal een uitdaging zijn. Veel namen zijn opgekocht en worden voor veel geld doorverkocht. Misschien is dat wel het geval met de door jou bedachte merknaam. Leg je gekozen naam dus meteen vast als domeinnaam en claim die naam ook direct op de social mediakanalen (Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest). Om teleurstellingen te voorkomen is het handig om snel te checken of je domeinnaam nog vrij is.
4. Aan de slag met je marketingstrategie
Schrijf een marketingplan voordat je kledinglijn is geproduceerd. In je businessplan heb je al een marketingstrategie beschreven. Bedrijven die voor en tijdens de ontwerpfase van producten ook bedenken hoe ze die in de markt gaan zetten, verkopen hun spullen veel gemakkelijker. Bedenk wat de USP’s (Unique Selling Points) van je merk zijn, wat onderscheidt jouw bedrijf van anderen? Verzin ook alvast hoe de beelden die je gaat communiceren eruit moeten zien. Tijdens de opstartfase van mijn kledinglijn Jogha heb ik daar vaak over nagedacht: valt deze kleding op als ik de items op een marmeren tafel leg en post op Instagram? Dat dit onderdeel is van een marketingstrategie had ik op het moment zelf nog niet echt door, toen leek het me vooral handig om met mijn kleding op te vallen.
Ga aan de slag met je marketingstrategie. In dit plan omschrijf je in ieder geval:
– Wie jouw ideale klant is
– Waarom je klant behoefte heeft aan jouw product. Welk probleem los je op voor je doelgroep?
– Waar je jouw klant online vindt
– Wat de USP’s van je merk zijn (denk ook aan dingen als verpakking en extra services)
– De positionering van jouw merk ten opzichte van de concurrentie
– Wie jouw ambassadeurs zijn
– Planning wanneer je wat gaat communiceren, met deadlines!
5. Ontwerp het eerste item en maak een sample
Je gaat een kledinglijn beginnen, hebt al goed over de collectie nagedacht en in je businessplan omschreven waaruit de collectie moet bestaan. Maar hoe komt uiteindelijk alles tot stand? Misschien ontwerp je alles zelf, misschien besteed je het uit. We beginnen gewoon bij het begin: met het eerste item.
Er zijn drie opties:
- Je bent zelf designer. Als je een designer bent dan kun jij mij waarschijnlijk meer vertellen over het ontwerpproces. Ga vooral lekker zelf aan de slag!
- Je huurt een designer in. Heb je een designer in je team? Bekijk samen de marketingstrategie, waarden en USP’s van het bedrijf en bespreek wat je collectie moet uitstralen.
- Je hebt geen designer en nu geen budget. Ben je net als ik geen designer en heb je nu niet de financiële middelen om er eentje in te huren? Ik ben zelf gewoon aan de slag gegaan, begon met Adobe Ilustrator en heb naar veel tutorials op YouTube gekeken. Zoek naar titels als: ‘How to design (pants, dresses etc.) using illustrator’. Dit is niet het meest professionele advies dat ik kan geven, maar mensen vinden het geweldig als ik vertel dat ik op deze manier mijn eerste collectie helemaal zelf heb ontworpen. En het laat weer mooi zien dat je veel meer kunt dan je denkt, als je maar buiten je comfortzone durft te gaan. Ik heb mijn eigen ontwerpen duidelijk kunnen uitleggen aan een designer. Dit werkte heel goed!
Maak een sample
Als de eerste items van je collectie zijn ontworpen is het tijd om een sample te laten maken. Het is niet nodig om dit in het buitenland te doen, er zijn genoeg net afgestudeerde enthousiaste designers die staan te springen om werkervaring op te doen. Ik ben zelf meteen in Azië gaan kijken omdat sportkleding van synthetische materialen wordt gemaakt en ze daar er op dat continent de meeste kennis over hebben. Het is een uitdaging om een betrouwbare producent te vinden en je moet zeker niet met de eerste de beste in zee gaan. De producent van Jogha kwam uit Thailand maar mijn eerste samples uit China. Zij hebben van de ontwerpen die ik in Illustrator had gemaakt, echte items geproduceerd. Hiervoor heb ik wel moeten betalen. Spreek met je producent af dat het geld van de samples wordt afgetrokken van de productiekosten.
Hoe vind je een producent?
- Google is ook nu je beste vriend. Google alles, lees reviews, doe uitgebreid online onderzoek zodat je een goed beeld krijgt van potentiële producenten.
- Ga op zoek naar gelijkgestemden, bijvoorbeeld in Facebook Groepen. Hier kun je ervaringen uitwisselen en dat is handig als je wil weten met wie anderen naar (on)tevredenheid in zee zijn gegaan.
- Ga naar beurzenvoor stoffen, zoals Premier Vision, maak visitekaartjes en zorg dat je een netwerk opbouwt. Fabrieken voor stoffen, garen en ritsen kennen ook producenten.
- Boor je netwerk aanzodat je meteen referenties kan vragen en praat met agentschappen voor kledingproductie. Check of er mensen zijn in je LinkedIn-netwerk die je aan goede contacten kunnen helpen. Vraag bekenden om je bericht te delen. Er komt vast iemand naar voren die je weer een stap verder helpt.
Het zal echt niet vanzelf gaan, maar als je je best doet vind je vanzelf de partijen die goed bij je passen. En bedenk: je bent maar 5 handshakes verwijderd van iedereen op de wereld! Wees niet bang om brutaal te zijn en durf om hulp te vragen.
6. Get out of the building
Dit is de beste tip die ik ooit heb gekregen toen ik met mijn kledinglijn bezig was! Blijf niet achter je laptop zitten in de hoop dat kansen vanzelf naar je toe komen. Ook als je nog in de opstartfase van je kledinglijn zit, ben je al bezig met het verkopen van de producten van je merk. Praat met de mensen in je netwerk om feedback te krijgen en doe goede ideeën op. Je passie en enthousiasme helpen om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Bezoek zoveel mogelijk (virtuele) events waar mensen uit je branche zich bevinden. Praat met andere ondernemers, zij weten hoe de beginfase in zijn werk gaat en delen hun kennis meestal graag met je. Deel je plannen met de wereld en wees niet bang dat iemand anders je idee pikt. Het vergt tenslotte nogal wat doorzettingsvermogen om te komen waar jij nu al bent!
Let op! Als je over belangrijke en juridische zaken praat en/of documenten moet versturen of overhandigen, bescherm jezelf dan door een NDA (non-disclosure agreement) op te stellen. Deze geheimhoudingsverklaring geldt voor jou en de andere partij. Waarschijnlijk voel je zelf prima aan wanneer het verstandig is om zo’n document op te stellen. Het wordt bijvoorbeeld tijd om een NDA op te stellen als je businessplan af is en een potentiële investeerder het wil lezen. Het beschermt jou en je laat zien dat de plannen serieus zijn en je merk waarde heeft.
7. Begin voordat je er klaar voor bent
Start before you are ready! Met de marketingstrategie en sales kun je al aan de slag gaan voordat je jouw kleding in handen hebt. Ga alvast op zoek naar je klanten zodat je straks een vliegende verkoopstart maakt! Je doel is om zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep te bereiken. Toen ik in 2013 Jogha bedacht duurde het nog een jaar voordat het merk daadwerkelijk gelanceerd werd. In die periode stak ik al mijn tijd en energie in het contact leggen met mijn doelgroep: vrouwen die sporten. Ik wilde deze vrouwen bereiken en betrekken bij het productieproces door te vragen wat voor producten zij in de webshop wilden zien.
Zorg ervoor dat je jouw klant al ver voor je lancering duidelijk voor ogen hebt én ermee in gesprek bent. Richt je socials in en deel content die past bij je merk. Deel ook alvast teasers van je producten en behind-the-scenes beelden van de opstartfase. Zo neem je de klant mee in jouw reis naar het eindproduct. Maak een website en webshop en verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen zodat je straks je doelgroep meteen op de hoogte kunt brengen van het laatste nieuws.
8. Maak een begroting en investeer
De kosten voor het produceren van een kledinglijn zijn afhankelijk van de grootte van je productie en de kwaliteit van de kleding. Houd er rekening mee dat je veel moet investeren voordat je iets gaat verdienen. Juist daarom is het zo belangrijk om je financiële zaken goed op orde te hebben. Ik maak gebruik van verschillende handige technische tools voor mijn business.
Maak een begroting: ik gebruikte hier gewoon Excel voor. In je begroting maak je een schatting van de te verwachten inkomsten en uitgaven. Ik maakte zelf een begroting waarbij ik alleen hoefde in te vullen hoeveel producten ik wilde verkopen en voor welk bedrag. Wil je precies weten hoe je een begroting maakt en inzet als marketingplan? Volg dan de Business Kickstart cursus!
Investeer in de collectie: in de begroting zie je terug hoe hoog de kosten zijn voor een eerste collectie en op welke termijn je dit terug verdient. De investering kan al snel duizenden euro’s bedragen. Heb je geen startkapitaal of mis je nog een deel? Ga op zoek naar investeerders of start een crowdfundingcampagne!
Er zijn geen regels
Over de volgorde van dit stappenplan heb ik lang nagedacht. Er is namelijk geen in beton gegoten methode die voor iedereen werkt. Veel taken overlappen elkaar. Ik deed ook van alles tegelijk. Daarnaast ben ik een kledinglijn gestart vanuit passie en enthousiasme, zonder dat ik alle kennis al had. Ik ben geen designer maar heb laten zien dat alles kan, als je het maar graag genoeg wil! Het is heel fijn en verstandig om taken door elkaar heen te doen bij dit soort grote projecten. Een paar uur ontwerpen wissel je bijvoorbeeld af met werken aan je businessplan of marketingstrategie. Dat versterkt elkaar bovendien, ik kreeg door het ontwerpproces veel ingevingen voor mijn businessplan.
Er is geen standaarddocument dat je klaarstoomt voor het beginnen met een bedrijf of kledinglijn. Creëer en herken je eigen kansen. Als ik tijdens dit proces iets heb geleerd is het dat succesvolle ondernemers niet per definitie de slimste, beste of rijkste mensen zijn. Dit zijn de mensen die niet hebben opgegeven toen het zwaar werd. Houd dit maar in je achterhoofd op de momenten dat het even tegenzit. Iedereen kan succesvol zijn, dat is toch een fijne gedachte?
Wil jij een bedrijf starten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? En heb jij altijd al gedroomd van een winstgevende business?
Dan is mijn Business Kickstart cursus iets voor jou! In 7 dagen tijd leer ik je alle basisvaardigheden die je nodig hebt om een vliegende start te maken met je business.