In “She just did it” interview ik female entrepreneurs over hun carrière, hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn en hoe zij hun geld verdienen. Vandaag is het de beurt aan Caroline Glasbergen. Caroline heeft FITSHE, Zentrepreneurship en New Female Leaders opgezet.
Wie ben je en wat doe je precies?
Mijn naam is Caroline Glasbergen, ik woon in Rotterdam samen met mijn vriend, bonuszoon Finn en onze hond Tony. Ik ben ondernemer, business coach en ervan overtuigd dat vrouwelijk leiderschap de wereld gaat veranderen.
Kan je iets over je achtergrond vertellen? Wat heb je bijvoorbeeld gestudeerd?
Ik heb hotelschool gedaan waarna ik mijn master in finance heb afgerond aan Nyenrode. Ik kom uit een echt ondernemersgezin en wist dat ik altijd al een keer zou gaan ondernemen. Zo heb ik tijdens mijn studie ook al mijn eerste bedrijf opgericht, maar nadat ik ben afgestudeerd ben ik eerst gaan werken in de corporate wereld bij bedrijven zoals Bacardi en Unilever. Ik was hier verantwoordelijk voor de marketing en zo heb ik geleerd om niet alleen naar de cijfers te kijken van een bedrijf, maar ook vooral naar hoe je een merk in de markt zet.
Vijf jaar geleden besloot ik toch echt de stoute schoenen aan te trekken en te gaan ondernemen. Ik sportte altijd al heel veel en zag dat er eigenlijk geen producten voor vrouwen waren om hun actieve levensstijl te ondersteunen. Daarom besloot ik die zelf te gaan maken met mijn bedrijf FITSHE. We hebben een nieuwe categorie sport nutrition op de markt gezet met biologische en 100% natuurlijke shakes en proteïne repen. Inmiddels worden de producten internationaal online verkocht en kun je ze ook vinden bij AH to go, Marqt en Etos.
Mijn intentie om FITSHE te starten was niet alleen om dit probleem op te lossen. Ik wilde ook ervaren hoe het is om een merk van niets naar iets te ontwikkelen en deze vervolgens te schalen. Omdat ik ook toen al wist dat ik mijn kennis wilde overdragen aan andere vrouwelijke ondernemers. Om dat te doen wilde ik ook graag zelf het hele proces ervaren van het opzetten van een merk en het vinden van investeerders, tot het systematiseren zodat ik niet meer dagelijks in de operatie nodig ben.
Terwijl ik bezig was met het opbouwen van FITSHE ervoer ik dat het niet alleen gaat over de juiste business strategie maar dat het net zo belangrijk is om te focussen op jezelf als ondernemer. Ik ben me daarom steeds meer gaan ontwikkelen in spiritualiteit.
Ik ben begonnen met een 10-daagse stilte retraite in Thailand, dat deed ik zonder substantiële ervaring in meditatie. Dit was één van mijn mooiste ervaringen ooit. Ik heb mij ook verder ontwikkeld door twee yoga opleidingen te doen en me te verdiepen in ademhalingstechnieken en reiki. Inmiddels geloof ik er heilig in dat groei van een bedrijf voortkomt uit aan de ene kant de business strategie en aan de andere kant de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer. Deze twee pijlers heb ik nu gecombineerd in mijn coaching voor mijn bedrijf Zentrepreneurship.
Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Zoals ik al zei, is mijn grootste drijfveer vrouwelijk leiderschap. Daarom heb ik ook met FITSHE een merk voor vrouwen opgericht en coach ik met Zentrepreneurship vrouwelijke ondernemers. Toch merkte ik dat ik daarnaast ook nog iets wilde doen met vrouwelijk leiderschap op zichzelf; onlangs ben ik daarom de stichting New Female Leaders gestart. Je zult wel denken dat dit absurd druk is, en ja, ik heb inderdaad ook veel te doen. Doordat FITSHE operationeel zelfstandig draait, kan ik al mijn tijd steken in het coachen met Zentrepreneurship en daarnaast het neerzetten van de nieuwe stichting.
Mijn dag start standaard met mijn zelf ontwikkelde morning routine. Ik sta rond half 6 op en neem dan anderhalf uur de tijd voor meditatie, yoga, lezen, journaling en het voorbereiden van mijn dag. Vervolgens heb ik regelmatig een call met Lonneke, mijn operations manager en coach ik tenminste drie dagen van de week vrouwelijke ondernemers. Op dit moment steek ik ook heel veel tijd in een nieuwe initiatief van de New Female Leaders stichting, we zijn namelijk bezig met reeks podcast interviews waarbij ik vrouwelijke leiders interview over hun visie en persoonlijke reis in authentiek vrouwelijk leiderschap. Het is niet altijd eenvoudig – weet ik uit eigen ervaring – om als vrouw te blijven leiden vanuit je vrouwelijke, authentieke zelf. Het inzetten van vooral mannelijke waarden en energie lijken vaak nodig om impact te maken en ‘succesvol’ te zijn in welke branche of business dan ook. Het onderwerp wordt eigenlijk nauwelijks besproken en daarom missen de vrouwelijke leiders van nu en de toekomst deze verhalen en rolmodellen. Hoe pak je dit eigenlijk aan, hoe blijf je bij jezelf en maak je toch impact? Welke barrières kom je tegen en hoe ga je daarmee om?
Ik heb het antwoord niet.
New Female Leaders heeft als doel bewustwording, inzicht en handvatten te bieden rondom dit onderwerp, door middel van verhalen van vrouwelijke leiders. Om vervolgens de vrouwelijke leiders van de toekomst te inspireren te leiden vanuit hun authentieke zelf.
Hiervoor reis ik het hele land door en interview ik huidige en nieuwe vrouwelijke rol modellen. Daarnaast zijn we ook bezig met een event wat op 7 mei plaatsvindt in het W hotel Amsterdam “What She Said”, hier praat ik met vrouwelijke ondernemers over authentiek vrouwelijk leiderschap specifiek in start-ups en scale-ups.
Wanneer ben je begonnen met ondernemen en waarom?
Ik ben eigenlijk altijd al heel ondernemend geweest, ook als kind was ik altijd al bezig met nieuwe ideeën bedenken en dingen verkopen. Zo ben ik ooit begonnen met een flessen ophaaldienst en een zelfgemaakte krant die we wekelijks rond brachten en we ons zakcentje mee verdiende. Maar even zonder gekkigheid, waarom ik ondernemer ben geworden, is vanwege de vrijheid. Voor mij is het ontzettend belangrijk om mezelf te kunnen ontwikkelen, om een bijdrage te kunnen leveren op mijn manier en tegelijkertijd de vrijheid en flexibiliteit te hebben om dat te doen waar én wanneer ik wil.
Hoe ben je begonnen met je bedrijf? Heb je een plan geschreven of ben je van de één op de andere dag begonnen?
Voor FITSHE is er een heel uitgebreid consumenten onderzoek gedaan en heb ik veel tijd besteed aan de strategie en het maken van een plan.
Zentrepreneurship is echt organisch ontstaan omdat ik de vraag kreeg of ik andere vrouwen wilde coachen. Daarnaast ben ik ben nu nog steeds bezig met mijn website.
Voor New Female Leaders heb ik wel heel helder de missie en het verhaal geschreven, maar sommige dingen moet je ook gewoon doen. Zoals de podcast. Daarvoor heb ik wel van de ene op de andere dag de spullen gekocht en ben ik aan de gang gegaan.
Wat is de missie van je bedrijf?
Mijn algemene missie die je terugziet in al mijn bedrijven is mijn drive om vrouwen te empoweren. Ik geloof echt dat vrouwelijke ondernemers, vrouwelijke leiders, de wereld gaan veranderen. Daarom is het belangrijk dat we goed voor onszelf zorgen en dat we onze bedrijven opzetten waarbij we leiden vanuit onze kern en de juiste rolmodellen hebben.
Wat is je BHAG*?
Het hangt er natuurlijk van af over wat voor termijn je praat. Maar een BHAG is vaak een doel voor over 25 jaar. Mijn missie is om over 25 jaar positief te hebben bijgedragen aan het leven van internationaal 5 miljoen vrouwen.
Wat is je verdienmodel?
Voor FITSHE is dat e-commerce en retail.
Voor Zentrepreneurship verkoop ik echt een dienst, maar ben ik ook bezig met het ontwikkelen van online producten zodat ik met Zentrepreneurship ook nog meer vrouwen kan helpen.
Wat is je grootste win?
Er zijn natuurlijk hele mooie successen te noemen met FITSHE, zoals het binnenhalen van investeerders, onze distributie met Etos en AH to go.
Met Zentrepreneurship zijn dat de successen die ik samen met de vrouwelijke ondernemers heb mogen boeken. Als je voor mij persoonlijk kijkt, is mijn grootste win op dit moment dat ik als ondernemer steeds meer op het punt kom dat ik echt doe waar ik heel goed in ben en dat mijn bedrijven kunnen groeien terwijl ik me ook in balans en gelukkig voel.
Wat is je grootste fuck up? (Waar je nu misschien wel om kan lachen)
Er is zoveel anders gelopen dan dat ik in eerste instantie had verwacht, dat ik niet zeker weet of ik wel kan spreken over één grootste fuck up. Tuurlijk heb ik wel met mijn handen in mijn haar gezeten toen we een lancering hadden voor FITSHE en er een pallet met repen vaststond in België. Maar waar ik denk ik het meest van heb geleerd, zijn de momenten waarin ik niet in contact met mezelf was. Door daar zelf mee aan de slag te gaan zoals met mijn persoonlijke routines en meditatie en het anders inrichten van mijn bedrijf zodat ik mij echt kan focussen op mijn bedrijf, dat is waar ik het meest dankbaar voor ben.
Wil je meer weten over Caroline? Volg haar dan op Instagram via haar persoonlijke account en op het account van Zentrepreneurship en New Female Leaders. Vergeet ook niet om haar event “What She Said“ te bekijken. Tickets kosten maar €14,95!
Wie wil jij in een volgend interview terugzien? Laat het mij weten in de comments!
*Big Hairy Audacious Goal. Je BHAG is het doel der doelen en hoeft niet per se haalbaar of realistisch te zijn.