Je zit vast al bij een Facebook groep, of dit nou met collega’s of familie is of voor een andere reden, bijna iedereen zit er wel in een. Maar wist je ook dat Facebook groepen veel voordelen kunnen hebben voor bedrijven? Ja, echt! Ik deel de 5 beste voordelen met je.
1. Lever waarde aan je klanten
Een Facebook groep is iets exclusiefs voor je klanten in vergelijking met je website of een open Facebook pagina. Door je klanten toegang te geven tot een besloten Facebook groep, voelen ze zich meer gewaardeerd en hebben ze het gevoel deel uit te maken van een community. Je kan binnen zo’n groep je klanten persoonlijker antwoord geven op vragen en ervoor zorgen dat je klanten elkaar gaan helpen. Je kan hen ook om hun mening vragen of ze motiveren en inspireren en exclusieve aanbiedingen geven. Hierdoor zullen je klanten sneller geneigd zijn om bij jou te kopen. Ik heb bijvoorbeeld twee kleine Facebook groepen voor workshops die ik gegeven heb. Het Growth event en de Mastermind. Daarin zitten alle meiden die meedoen met die workshop. In zo’n groep deel ik bijvoorbeeld informatie over de workshop. Een niche zorgt ervoor dat de mensen binnen de groep waardevol zijn voor elkaar. Ze delen ervaringen en tips.
2. Relatiemanagement
Door persoonlijk te communiceren met je klanten, zoals het beantwoorden van vragen, ben je niet alleen waarde aan het creëren, maar bouw je ook een band met hen op, wat zorgt voor een goede reputatie voor je bedrijf. Verder bouw je niet alleen relaties met je klanten, maar de Facebook groep maakt het ook mogelijk om een relatie tussen de klanten zelf te creëren. De Facebook groep biedt een gemeenschappelijk platform, waar iedereen kan communiceren en elkaar helpen waardoor ze ook hun sociaal netwerk kunnen versterken.
3. Feedback
Een andere reden waarom Facebook groepen nuttig kunnen zijn voor je bedrijf is dat de klanten feedback kunnen geven over jouw producten of diensten. Het platform biedt hen een manier om jouw vragen te stellen, maar je kunt het ook gebruiken om jouw klanten vragen te stellen! Wil je nieuwe ideeën uittesten voordat je een definitieve beslissing maakt? Bespreek het idee in de groep en vind uit wat mensen ervan vinden. Je kunt eerlijke feedback ontvangen en zien waar jouw klanten naar op zoek zijn in jouw business.
4. Potentiële brand ambassadors
De Facebook groep trekt mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Dit betekent dat er een handvol potentiële brand ambassadors aanwezig zijn in die groep. Houd mensen in de gaten die fan zijn van wat je doet en die laten zien dat ze om jouw bedrijf geven. Deze personen kunnen merkbekendheid en betrokkenheid verhogen door als brand ambassadors te werken voor jouw business. Zij kunnen jouw bedrijf promoten aan anderen terwijl jij ook hetzelfde aan hen kan bieden.
5. Het opbouwen van een community
Uiteindelijk dragen al de bovengenoemde redenen bij aan het opbouwen van een community. De Facebook groep draait om de leden van de groep, de klanten van je business, waarin vertrouwen ontstaat tussen de leden zelf en tussen hen en jouw business. Door de toename in betrokkenheid, relatiemanagement en het voorzien van waarde aan je klanten wordt vertrouwen gecreëerd. Dit vertrouwen leidt tot een toename van steun voor jouw bedrijf door de leden van de groep. Voor Fitgirlcode heb ik een Facebook groep voor alle meiden die de Guides volgen. Daarin kunnen zij recepten en progressie delen, vragen stellen aan elkaar en delen wij exclusieve informatie met hen.
Wil jij meer leren over hoe je social media kan inzetten voor je bedrijf? Dan is mijn e-course #Instapreneur wat voor jou!
Heb jij al een Facebook groep voor jouw bedrijf of ben je lid van een Facebook groep? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!