Als je een business of blog hebt, weet je dat branding een grote rol speelt in het succes en de groei ervan. Toch is branding niet alleen voor ondernemers. Het kan heel interessant zijn – en leuk – om ervoor te zorgen dat je goed vindbaar bent op het web. En dat je bewust en heel gericht je eigen verhaal kunt vertellen. Toch merk ik dat er veel weerstand is en dat er een soort taboe heerst op deze vorm van zelfpromotie. Ik heb inmiddels genoeg redenen gehoord waarom jij niet aan je online personal brand werkt..
Ik ben erg gehecht aan mijn privacy
En dat waarderen we ook, we hoeven echt niet alles van je te weten. Social media staat er om bekend dat het een medium is geworden om iedereen constant op de hoogte te houden van wat je aan het doen bent. Dat ge-overshare heeft niets te maken met het bouwen van een personal brand. Er is een groot verschil tussen het delen van je make-up routine en het aanraden van een goed business boek wat je recent hebt gelezen. Verwar privacy niet met authenticiteit. Je kunt een personal brand bouwen zonder mensen uit te nodigen in je huis. Jij hebt zelf de controle over wat je met de wereld deelt.
Ik ben niet knap genoeg
Dit is serieus een reden die ik heb gehoord van vrouwen wie hele toffe Instagram accounts hebben en nooit een foto van zichzelf laten zien. Door alle knappe koppen die je op YouTube en Instagram voorbij ziet komen, zou je bijna gaan denken dat je uiterlijke kenmerken moet hebben van een semi-supermodel om een hoop volgers te krijgen. Zoals ik hier al zei gaat het niet om de volgers. Daarnaast is het – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – heel bijzonder om bekend te worden vanwege je uiterlijk. Deze mensen (zoals celebrities en modellen) zijn natuurlijk erg zichtbaar maar er is maar een minuscuul percentage van de wereldbevolking die z’n geld verdient met zijn uiterlijk. Dus goed nieuws: de kans dat jij de nieuwe Kim Kardashian wordt, is sowieso al erg klein. Door het internet kun je met de wereld delen waar jij goed in bent, zorg dat mensen jou daarom kennen. De mensen die er toe doen zijn niet opzoek naar just a pretty face, maar zoeken inhoud.
Ik ben geen blogger
Gelukkig, daar hebben we er inmiddels echt genoeg van. Iedereen en je moeder begint tegenwoordig een blog. En als ik heel eerlijk ben, zijn ze niet allemaal even goed en gaat de kwaliteit van de content enorm achteruit. Mensen denken dat je een blog er “even bij” doet, nou, dat is echt niet zo. 😉 Een blog runnen kost heel veel tijd en energie. Als je daar geen zin in hebt, dan raad ik het je zelfs af om een blog te beginnen. Je hoeft geen blogger of schrijver te zijn om een online personal brand te bouwen wat voor jou werkt. Als je bijvoorbeeld een spreker bent, kun je – zoals een vriend van mij, Chris – in hele korte tijd een speakerpage maken. Of zoals Roos, die arts is en geen tijd heeft voor een eigen blog maar wel een hele active community op Instagram heeft. Omdat ze bloggen wel leuk vindt, schrijft ze af en toe voor Fitgirlcode.
Ik heb er geen tijd voor
Hoeveel uur zit jij op je telefoon op social media? Als je een iPhone hebt, nodig ik je uit om eens bij je batterijverbruik te kijken, hier kun je zien hoeveel uur je per app besteed. Ben je nog steeds ervan overtuigd dat je niet een uurtje per week vrij kan maken om je wijsheden met de wereld te delen? Vorig jaar heb ik 38 artikelen geschreven; dat is niet eens 1 per week. Omdat ik best lang over een blog doe, schrijf ik alleen als ik daar zin in heb en als ik denk dat ik een meerwaarde kan leveren. Er is al zo veel geschreven, ik zou korte standaard “fluff” artikelen kunnen maken om elke week te kunnen posten. Maar dit doet niets voor mijn personal brand, dus is het zonde van mijn tijd. Omdat ik echt plezier beleef aan het schrijven van deze blogs voelt het niet als verspilde tijd. Daarnaast zijn er ontelbare tools om berichten en social media posts in te plannen zodat je in één keer een hele maand kan voorbereiden zoals Preppr (voor Instagram).
Ik werk fulltime
Wat als jij deze baan niet meer zou hebben? Ik zeg niet dat het gebeurt, maar stel dat het bedrijf wat zo stabiel lijkt, ineens failliet gaat. Of jouw werk wordt geautomatiseerd en je bent niet meer nodig. Dan is het hebben van een sterk netwerk, CV en personal brand van cruciaal belang om snel weer aan de bak te komen. Maar een personal brand is ook iets wat los staat van je baan. Ben je accountant by day en keuken prinses by night? En maak je van traditionele recepten jouw eigen signature dish waardoor alle eetfeestjes toevallig altijd bij jou thuis zijn? Hoeveel moeite is het om een klein foto’tje te maken en het recept op Instagram (of ander platform naar keuze) te zetten? Het delen van je passie of iets waar je goed in bent, is een van de leukste dingen die er zijn. En het kan later nog van pas komen.
Ik ben geen expert
Wanneer ben je een expert? Moet je dan 1 of 10 jaar ervaring hebben, diploma’s, titels op je naam? Je hoeft geen expert te zijn om meerwaarde te bieden en mensen iets te leren. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op de universiteit niet altijd alles even goed begreep. Wat ik dan vaak tijdens of na de les deed, was aan de persoon die bij dat vak de hoogste cijfers haalde, vragen of zij wist wat de leraar bedoelde. En in 5 minuten legde ze mij uit wat de beste man ons in 1 uur had geprobeerd uit te leggen.
Weet je waarom ik haar wel begreep? Omdat zij het op mijn denkniveau uitlegde. Ze was niet de expert, maar ze begreep de stof en kon het op een manier overbrengen zodat ik er wat mee kon. Je hoeft geen expert te zijn om het deel uit te laten maken van jouw personal brand. De combinatie van waar jij goed in bent, waar je passie ligt en jouw verhaal zijn de ingrediënten voor je personal brand. Sta even stil en bedenk je waar mensen jou bij nodig hebben. Maak de zin af; als er .. gebeurt, dan bellen ze mij. Of ik ben eigenlijk best heel goed in … Je bent weer een stap dichter bij jouw niche!
Het is te laat
Toen ik Fitgirlcode startte, hoorde ik om mij heen vaak genoeg dat als je nu pas een blog begon je –jammer joh – echt te laat was. Omdat er mensen al jaren bezig waren en de inhaalslag te groot zou zijn. Veel mensen denken ook altijd dat ze vanaf nul moeten beginnen, maar dat is niet zo. Je kent al zo veel mensen, denk aan je vrienden en je netwerk. En zij kennen weer mensen. Ik weet dat het doodeng is om te beginnen met 0 followers/views/likes/loves. Ik heb het zelf al een aantal keer gedaan. Dus ik ben even “de expert” en ik zal je vertellen… Niets is zo leuk als iets van 0 naar iets zien groeien. De vrouwen die ik help om een merk/bedrijf te starten, bellen mij vol enthousiasme op om te vertellen hoe snel hun Instagram account nu groeit en hoe leuk het is om met je volgers te praten. En ik kan het niet vaak genoeg herhalen: het gaat niet om het aantal followers, maar om de invloed, engagement en wat je bereikt met jouw bijdrage.
Ben je nog steeds niet overtuigd? Bekijk dan deze voorbeelden van mensen met een prachtig personal brand. Ze zijn uniek, niet bezig met zieltjes (volgers) winnen. En voegen iets toe aan de wereld. Zij inspireren mij enorm:
@liefs.van.roos
Roos is arts en schrijft af en toe voor Fitgirlcode over haar ervaringen van not so happy naar een stuiterende blije spierbundel. Roos is arts als beroep en maakt toch tijd om mensen te motiveren door haar ervaringen en tips te delen. En als resultaat vinden meer dan 22.000 mensen haar profiel. Of ze ooit iets business-wise hiermee gaat doen? Geen idee, maar ze krijgt er veel energie van en de optie is er wel. Ik hoop stiekem dat ze de nieuwe dr. Phil wordt :).
@melle.bouwhuis
Melle is tijdens haar fulltime baan na haar studie een blog begonnen met als doel mensen blij te maken, haar kennis en ervaring te delen en daarmee hen te inspireren. Dit is nog maar twee jaar geleden en inmiddels is ze ingeschreven bij de KvK. Melle is een perfect voorbeeld van personal branding omdat ze zo dicht bij zichzelf blijft, niet uit commercieel oogpunt is begonnen en nog steeds even dankbaar is voor elke reactie. Ze heeft een extensie aan haar leven gecreëerd en dat is heel knap. Mede dankzij haar blog is ze er nu achter wat ze echt graag wil doen en dat is coachen. Ik weet zeker dat ze hier heel succesvol in zal zijn!
@jamielee_tr
Jamie Lee is een van de eerste ondernemers waar ik mee in contact kwam toen ik mijn bedrijf startte. Naast haar eigen dansschool heeft ze samen met haar vriend een PR bureau en organiseert ze de hipste events in Rotterdam. Ook is ze moeder van twee hele schattige jongetjes. Op haar social kanalen deelt ze haar leven als business babe, vriendin en moeder. Ook schrijft ze over het moederschap op StyleToday. Had ze niet beter zelf een blog kunnen beginnen? Kan, maar als je leest wat ze allemaal doet is dit een ideale oplossing want via StyleToday bereikt ze een mooie doelgroep en hoeft ze niet zelf een website bij te houden.
@father_of_daughters
Een van mijn top favo Instagram accounts is die van Father of Daughters. Ik volgde hem al toen hij nog een vrij klein account had, maar was opslag verliefd en ik was niet de enige. Deze man laat zien dat je gewoon door wie je bent een following kan creëren (908.000 volgers in 2 jaar). Wat maakt hem zo bijzonder? Hij is vader van 4 dochters en daar gaat zijn account over. Hij is een brilliante copy writer en gebruikt hele herkenbare situaties van het hebben van kinderen om zijn content te maken. Ik weet zeker dat hij dit niet had verwacht, maar door zijn sterke personal brand gaan er nu deuren voor hem open.
Waar bestaat jouw personal brand uit? Als je het nog niet zeker weet, no worries! In mijn nieuwe #Instapreneur cursus leer ik je hoe je van jouw personal brand een moneymaking machine kan maken. Meer weten? Klik hier.