She just did it: interview met female entrepreneurs

In “She just did it” interview ik female entrepreneurs over hun carrière, hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn en hoe zij hun geld verdienen. Vandaag is het de beurt aan Celine Verhoef. Zij heeft ook een werkplek bij Hashtag Workmode en is onder andere fotografe.

Wie ben je en wat doe je precies?
Ik ben Celine, 29 jaar en ben alweer twee jaar fulltime ondernemer! Ik ben fotograaf en content strateeg met een passie voor mensen en verhalen. Je mag mij letterlijk wakker maken om bijzondere momenten of verhalen vast te leggen. Dat doe ik voor klanten op zowel zakelijk- als privévlak. Ik sta voor pure fotografie, met focus op échte momenten en emoties. Ik ben heel blij dat ik naast een fotografie-opleiding ook jaren ervaring heb in de communicatie. Ik merk dat ik daarmee mijn zakelijke klanten echt dat stapje verder kan helpen.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Het leuke aan mijn werk is dat ik niet per se een gemiddelde dag heb. De ene keer ben ik aan het fotograferen of editten, dan ben ik weer bij een klant aan het brainstormen, geef ik een training of schrijf ik een strategie of content. Die diversiteit en het constante schakelen, daar krijg ik mega veel energie van.

Kun je iets over je achtergrond vertellen? Wat heb je bijvoorbeeld gestudeerd?
Ja, dat is een leuke… ik heb namelijk theater-, film- en televisiewetenschap gestudeerd. Say what? Ik geloof dat je studie niet definieert wie je bent of wat je doet. Het is een onderdeel van de reis en je kunt daarna zelf nog helemaal bepalen waar je heen gaat. Na mijn master in film en tv ben ik in de filmindustrie gaan werken. Begonnen als zwangerschapsvervanging bij een managementbureau voor acteurs & actrices en daarna door naar een distributeur om de PR te gaan doen. Ik miste bij de distributeur heel erg het menselijke aspect in m’n werk, dus daar heb ik niet lang gezeten. Maar ja, wat dan?! Ik wilde terug de management kant op en heb een fotograaf benadert om een koffietje te doen. Tijdens het gesprek zei hij al snel ‘jij moet niet bij een managementbureau werken, jij moet hier komen werken’. Als echte flapuit was mijn eerste reactie: ‘uhm, oke wat een mindfuck, denk je op de koffie te gaan, zit je opeens in een sollicitatiegesprek! Maar uh, wat is hier en wat zou ik dan doen?’.  ‘Hier’ was communicatiebureau Het Stormt, wat ik ging doen wist hij nog niet precies, maar dat zou wel goed komen. Uiteindelijk ben ik – ondanks een concreter aanbod elders bij een castingbureau – toch in het diepe gesprongen bij Het Stormt en heb ik daar bijna 3,5 jaar met veel plezier gewerkt en alles geleerd over het communicatievak.

Wanneer ben je begonnen met ondernemen en waarom? 
Ik heb bij Het Stormt echt alles gedaan: project management, accountmanagement, productie, schrijven, presenteren, workshops geven etc. Toch snakte ik naar meer, maar vooral ook naar ‘mijn eigen ding’. Ik ben naast mijn werk de fotovakschool gaan doen. Dat heeft de honger naar een eigen onderneming nog sterker aangewakkerd. Na lang wikken en wegen, goede gesprekken met m’n man, maar ook met m’n baas, besloot ik mijn vaste contract op te zeggen en er voor te gaan.

Hoe ben je begonnen met je bedrijf? Heb je een plan geschreven of ben je van de een op de andere dag begonnen? Ik ben heel erg van strategieën, plannen en duidelijkheid. Maar, ik heb geen businessplan gemaakt, ik ben gewoon begonnen. Het enige wat ik wist: ik wil iets met fotografie en communicatie. Ik ben lekker veel theetjes gaan doen met mensen uit mijn netwerkt. Eigenlijk heeft mijn eerste ondernemersjaar zich volledig gevuld met 1 bericht op LinkedIn!

Wat is de missie van je bedrijf?
Mijn missie is om ondernemers te helpen met het vertellen van hun authentieke verhaal en om te laten zien dat een goede online zichtbaarheid helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten als dat je denkt.

Wat is je BHAG*?
Op korte termijn zou ik het heel tof zou vinden om mijn lifestyleshoots terug te vinden in een tijdschrift als Ouders van Nu of Kek Mama. Niet per se Hairy and Audacious, maar wel een doel!

Wat betreft de lange termijn zou ik graag mijn kennis willen delen op grotere schaal. In de vorm van video en spreken op evenementen. Daarnaast zou ik graag meer willen reizen met m’n werk! All over the world fotograferen.

Wat is je verdienmodel?Ik denk dat mijn verdienmodel voornamelijk bestaat uit de verscheidenheid van dingen die ik doe. Ik ben multi inzetbaar en dat is voor bedrijven heel fijn. Dat ze alles bij één persoon over de schutting kunnen gooien en dat ik daar dan chocola van maak. Love it!

Wat is je grootste win? Hoe gebruik je deze nu nog steeds?
Afgelopen oktober heb ik besloten dat ik geen interimklussen meer wilde doen – dat voelde toch alsnog als voor een baas werken – en echt mijn eigen producten wilde verkopen. Die switch is nog best lastig en voelde even alsof ik een heel nieuw bedrijf aan het opzetten was. Inmiddels werpt het zaaien z’n vruchten af en is mijn bedrijf rendabel! Vind ik toch een behoorlijke win!

Ook een win: in mezelf investeren! Dat is iets wat ik heel erg lastig vond, maar ik krijg er zoveel voor terug. In loondienst heb je ook budget om je te ontwikkelen, om coaches in te huren, om even met iemand te sparren of om iets uit te besteden wat jou veel tijd kost. Dus waarom zouden wij onszelf dat niet gunnen als ondernemers?

Wat is je grootste fuck up? (Waar je nu misschien wel om kan lachen)
De eerste die bij me naar bovenkomt is de aller- allereerste begroting die ik heb gemaakt voor mijn eigen bedrijf. Ik zou 6 interviews afnemen, foto’s maken en alles uitwerken. Ik had een begroting opgestuurd en kreeg nog geen minuut later akkoord. Dat weet je eigenlijk al dat er iets niet klopt… heb m nog een keer gecheckt en wat bleek… ik had de kosten voor 1 interview ingevoerd en die niet keer 6 gedaan…. super suf. Voordeel, nu ben ik altijd super scherp op mijn offertes!

Dé tip in situaties als deze: zeg het tegen de klant dat je een fout hebt gemaakt en geef deze korting dan cadeau! Klant blij dat ze (per ongeluk, weliswaar) korting krijgen en jij zit niet aan een te laag uurtarief vast. 

Wil je meer weten over Celine? Volg haar op Instagram of neem een kijkje op haar website!

* Big Hairy Audacious Goal. Je BHAG is het doel der doelen en hoeft niet per se haalbaar of realistisch te zijn.

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

verkopen online programma of cursus
online aanbod verkoopt niet - dit is waarom
aanbod opschalen - aranka in business
stoppen met maatwerk zonder omzetverlies