Maak van jouw Instagram account een sales machine met de Instapreneur cursus voor ondernemers

Hoe kies je het juiste social media kanaal voor jouw business?

“Op welke social media kanalen moet ik met mijn bedrijf zitten?” is een vraag die ik regelmatig krijg.

Moet je én op Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat zitten? Of op een paar, of op geen een? HELP!?

Het is ook niet makkelijk, maar ik ga een poging doen om je helpen een keuze te maken aan de hand van mijn ervaringen.

Kies er eerst één

Natuurlijk, in een ideale wereld excellereer je op elk social platform dat bestaat. Jongleer je video’s op YouTube, rock je met een op kleur gecoördineerde  Instagram feed en barst je van de inspirerende Facebook posts. Elk kanaal groeit even hard en  je engagement gaat door het dak.


Klinkt als een droom? Dat is het ook. Word maar weer even wakker, we leven niet in deze ideale wereld. Je bent ondernemer en je hebt niet zo veel uren in een dag om meerdere accounts succesvol te maken. Zeker als je net begonnen bent met je bedrijf is zo veel tegelijk doen geen goed idee. Als je deze verwachtingen hebt, zul je gegarandeerd teleurgesteld zijn. Dus, bij deze heb je toestemming van mij om te beginnen met je te storten op één sociaal media kanaal. Opgelucht? You’re welcome.

Let op: Ik raad wel aan voor alle social kanalen je username vast te leggen. Je wilt namelijk consistent zijn in hoe je heet op elk kanaal. Zorg ook dat je eerst je domeinnaam van je website hebt vastgelegd! Consistent zijn is een kunst, en die wil je vanaf het begin af aan rocken. Gewoon alles in een keer vastleggen en je wachtwoorden ergens bewaren waar je gemakkelijk bij kan (Ik gebruik Google Drive voor business, echt een aanrader).

Oke, maar één social media kanaal. Dan vraag je je nu waarschijnlijk af hoe je erachter komt welk kanaal “the one” is.

Dit hangt er vanaf wie je doelgroep is, wat je verkoopt en op welk social media kanaal zij het actiefst zijn. Omdat elk bedrijf anders is moet je hier even wat research voor doen:

  • Vraag aan jouw doelgroep waar ze actief zijn en waar ze je het liefst willen volgen?
  • Google is je vriend, onderzoek welk social netwerk het meest geschikt is voor jouw klant of bezoeker. Bijvoorbeeld: Snapchat heeft een jongere doelgroep.
  • Research jouw concurrent, bekijk en vergelijkbare bedrijven wat zij op social media doen, waarschijnlijk zijn ze actief op veel social media zoals veel bedrijven. Maar er is er altijd een favoriet. Een kanaal waar ze accelereren!

Als je deze data verzameld hebt, vallen er al snel wat social media kanalen af. Het is altijd fijn om geïnformeerd te zijn, ondanks alle data geloof ik er in dat de beste keuze toch het kanaal is wat jij het fijnst vindt werken.

Als je het aan mij vraagt welk kanaal ik zou aanraden voor de meeste bedrijven dan is mijn professionele mening dat Instagram nog steeds een van de beste social kanalen is om te starten!

Waarom Instagram voor bedrijven?

Het maakt niet uit je nu een product verkoopt of een hoop traffic op je blog wilt ontvangen, het kan met Instagram.

Daarnaast heeft Instagram op dit moment zo’n 700 miljoen actieve gebruikers (say whutt!?)

Met Instagram laat je jouw mooiste content in de vorm van foto’s en video’s aan een active groep gebruikers zien. Met deze gebruikers kun je praten op een persoonlijke manier door het gebruik van tekst onder een foto of berichtjes naar elkaar. Je geeft je bedrijf een voice, hier hoef je geen persoonlijk account voor te hebben. Via de verkennerfunctie kunnen gebruikers jouw content vinden als deze als relevant gezien wordt door Instagram. Dat is soms lastig, want niet iedereen ziet jouw content, maar Instagram helpt je om bij de juiste gebruiker te komen in plaats van bij iedereen.

Instagram heeft regelmatig nieuwe features. Een van mijn favoriet is Instagram Stories, maar ook de statistieken die business accounts krijgen. Zeker voor startende bedrijven kun je in een korte tijd veel relevante leads verzamelen en jouw bedrijf introduceren.

Geheim: Instagram planning tool

Ik heb Instagram altijd als nummer 1 social media kanaal gezien voor mijn bedrijven en ik heb er veel business uit gekregen in de jaren dat ik actief ben. En nu ik meerdere accounts beheer ben ik zo blij dat ik Preppr ben gaan gebruiten. Een nieuwe Instagram planning tool die je helpt om je (business) account(s) in te plannen en, Preppr post automatisch voor je als je dat wilt! Heb je wel eens in een vliegtuig gezeten en om 12:00 moest een post live? Ik heb dat meegemaakt! Met Preppr kun je alles klaarzetten inclusief de first comment. Wil je toch zelf de post publishen dan geeft Preppr je een reminder en heb je zo je content online.

Mocht je benieuwd zijn meld je dan gratis aan voor een gratis 30 dagen trial van Preppr en oordeel zelf. Ik heb heel wat uren in de dag terug gekregen door deze tool zo chill!

Liefs, Aranka

* In dit artikel staan affiliate links. Dit betekent dat ik geld kan verdienen wanneer jij iets koopt naar aanleiding van mijn advies. Mocht je meer willen weten over affiliate marketing en hoe je hier (serieus) geld mee kan verdienen. Let me know! Dan schrijf ik daar ook iets over.

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more