Geld is altijd een beetje een awkward onderwerp in Nederland. Onterecht, vind ik! Aan het einde van de dag zijn het maar biljetten en muntjes, niets meer of minder dan dat. Een middel tot een doel. Toch doen we er met z’n allen heel erg moeilijk en ongemakkelijk over. Zo is het onder bloggers een soort taboe hoe veel je nou voor een sponsored post kan of moet vragen. Doordat we dit allemaal niet bespreken, weet niemand echt wat de standaard is en blijven er veel vraagtekens staan. Iedereen is daarbij ook bang om te veel te vragen en daardoor een potentiële commerciële partner af te schrikken, waardoor ze weer veel te weinig vragen. Zo blijven we allemaal heel bescheiden, maar zijn we onszelf structureel aan het onderbetalen!
Ik ben de moeilijkste niet als het op gesprekken over geld aankomt. Waarom er zo’n taboe op rust, kan ik dan ook niet begrijpen. Daarom maak ik er nu korte metten mee! Dus, by popular demand: zo weet je in 5 stappen hoe veel je moet rekenen voor een sponsored post.
1. Bereken je uurtarief
In feite huurt iemand jou in om promotie en content creatie voor hen te doen. Die uren zijn niet gratis, dus die moet je doorberekenen. Als blogger ben je eigenlijk zelfstandig ondernemer, en het is heel normaal voor ZZP’ers om een uurtarief te hanteren. Maar wat is jouw uurtarief? Als je geen idee hebt wat je als uurtarief kunt aanhouden, is dit een heel handig artikel. Een uurtarief ligt vaak tussen de €25-€120, maar hangt af van verschillende factoren. Denk hierbij aan jouw kwaliteiten en skills, je ervaring en hoe veel je gedaan krijgt in een uur, jouw bereik met je site en/of social media kanalen, maar ook aan de concurrentie op dit gebied. Zijn er heel veel bloggers zoals jij met jouw bereik, dan moet je hier rekening mee houden in je uurtarief. Ik zeg niet dat je de goedkoopste moet worden, maar wees wel realistisch in wat je kunt vragen. Als je anderen kent die in dezelfde tak zitten als jij, help dan mee het taboe verbreken en vraag hen gewoon eens wat zij als uurtarief aanhouden. Als je uitlegt dat jij het moeilijk vind om dit voor jezelf te bepalen, vinden zij het vast niet erg dat je hen om hulp vraagt, maar zelfs leuk!
2. Bereken de uren die nodig zijn voor het artikel
Wanneer je je uurtarief hebt bepaald, moet je gaan inschatten hoe veel tijd dit project je gaat kosten. Een goede, kwalitatieve sponsored post schrijf je niet in een uurtje, daar moet je goed voor gaan zitten. Je moet namelijk de wensen van de klant meenemen maar nog steeds content maken die jouw lezers aanspreekt. En dat is soms best lastig te balanceren! Laten we zeggen dat je 2 à 3 uur besteedt aan het schrijven van het artikel. Dan zijn we er nog niet, je hebt namelijk ook nog beeldmateriaal nodig. Dit kun je opzoeken, maar veel bloggers schieten dit zelf. Ook hierbij moet je weer denken aan de wensen van de klant (bijv. het product goed zichtbaar in beeld), maar ook aan wat jouw lezers aanspreekt (niet te branded). Reken hier dus nog een uur voor. Daarnaast is het verstandig om een half uurtje te reserveren voor het aanpassen van het artikel aan de hand van de feedback die je terug hebt gekregen op de eerste versie. Als je voor het artikel naar een bepaalde plek moet reizen, reken je reiskosten en reistijd dan ook mee.
3. Vergeet het mailcontact niet!
Nu is je artikel klaar, maar daarmee is dit project niet afgerond. Onderschat zeker niet de uren die in het mailcontact met de klant gaan! Je hebt natuurlijk al eerder met de klant gemaild of gebeld om hem of haar binnen te halen, daarna heb je een briefing binnen gekregen of heb je die tussen de regels door moeten lezen. Wanneer het artikel af is, moet het ook eerst voor akkoord langs de klant voordat je iets publiceert. In de meeste gevallen krijg je nog wat feedback door, moet je nog wat aanpassingen aan het artikel maken en stuur je de verbeterde versie weer naar de klant voor een definitief akkoord. Het lijkt misschien alsof je per mail niet zo veel tijd kwijt bent, maar dit kan aardig aantikken. Jouw tijd is niet gratis, dus dit mag je niet vergeten mee te rekenen!
4. Die volgers zijn niet aan komen waaien
Hoogstwaarschijnlijk ben je niet op een dag wakker geworden met 10.000 volgers op je Instagram (was het maar zo’n feest). Je hebt hier keihard aan gebouwd en gewerkt en de uren die daar in zitten kun je niet eens meer tellen. In feite ‘koopt’ de klant ook jouw bereik en dat is je niet aan komen waaien. Hoe meer bereik je hebt, hoe meer uren je er al in hebt zitten, dus reken hier ook iets voor mee. Het is handig om voor jezelf helder te hebben wat je hiervoor rekent, want dan kun je dit opschalen wanneer je groeit in bezoekersaantallen of volgers.
5. Add a little somethin’ somethin’
Top, nu heb je uitgerekend wat je moet vragen om je kosten te kunnen dekken. Tenzij je een non-profit bent (waar ik niet van uit ga), wil je er natuurlijk ook nog wat aan overhouden. Add a little somethin’ somethin’ for yourself! Geen enkel bedrijf verkoopt haar producten voor de inkoopprijs, dus jij ook niet. Net als ieder ander moet je er een marge over rekenen wat je moet overhouden als winst. Wees dus niet bang om er nog iets bij op te tellen! Je kunt bijvoorbeeld een winstmarge van 20% aanhouden.
Let’s do the math
Laten we er een voorbeeldsom van maken! Stel, je houdt met 20.000 unieke bezoekers als uurtarief €45,- aan en je besteedt 3 uur aan het artikel, 1 uur aan het beeldmateriaal en een half uur aan het doorvoeren van feedback:
4,5 x €45 = €202,50
Daarnaast ben je 1,5 uur kwijt aan het mailcontact (dus het binnen halen, contact onderhouden, preview sturen, feedback, etc.).
1,5 x €45 = €67,50
€202,50 + €67,50 = €270
Verder heb je kosten gemaakt, bijvoorbeeld reiskosten of ingrediënten die je voor het recept moest kopen. Laten we uitgaan van €50.
€270 + €50 = €320
Je hebt besloten dat je €250 rekent voor het opbouwen van jouw volgers en het bereik wat de klant verkrijgt door middel van jouw promotie.
€320 + €250 = €570
Als laatste houd je een winstmarge van 20% aan:
€570 x 1,20 = €684
Voilá, nu heb je je tarief berekend! Voor elke campagne zal het anders zijn; de ene keer gaat het misschien om één sponsored post en de andere keer gaat het om een long term campagne en maak je een pakketdeal. Bij een pakketdeal kun je wat korting geven omdat je minder tijd kwijt bent aan het mailcontact – je hoeft dezelfde klant namelijk maar één keer binnen te halen in plaats van jouw tijd te besteden aan het benaderen van drie verschillende klanten. Een samenwerking op langere termijn levert jou meer op, maar is ook van meer nut voor de klant omdat jouw lezers dit merk vaker voorbij zien komen op jouw kanalen. Mensen moeten een merk ongeveer 5 keer voorbij zien komen voordat ze ook maar gaan nadenken over een aankoop. Om grotere pakketten te verkopen (en dus ook meer geld te verdienen aan 1 klant) kun je de SPIN Methode gebruiken, die heb ik eerder uitgelegd in een artikel. Nu heb je in ieder geval jouw standaard tarief berekend en kun je hiermee ook gaan pitchen. Hoe je dat moet doen lees je hier.
Tip: kijk ook eens op online tarievenkaarten van influencer agencies wat zij rekenen voor exposure bij een bepaald bereik. Zo kun je zien wat influencers met jouw bereik ongeveer krijgen voor een sponsored post. Denk er hierbij wel aan dat de agency meestal zo’n 40% houdt van dat tarief, dus die moet je er nog afhalen. Meestal kom je daardoor op iets minder uit dan wat je zelf zou rekenen als je rechtstreeks met een merk samenwerkt, maar een agency neemt je ook veel werk uit handen en daarvoor draag je nou eenmaal iets af.
Heb je nog vragen over hoe je jouw tarief voor een sponsored post zou moeten berekenen? Laat het me weten in de comments!
Liefs,
Shelley
Header image van Bench Accounting op Unsplash