In “She just did it” interview ik female entrepreneurs over hun carrière, hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn en hoe zij hun geld verdienen. Vandaag is het de beurt aan Shelley Barendregt. Shelley doet sales voor Fitgirlcode en Pretty Ambitious, maar is vorig jaar haar eigen bedrijf gestart.
Wie ben je en wat doe je precies?
Hi! Ik ben Shelley Barendregt en met Hashtag Lifegoals help ik ondernemers om structuur en overzicht in hun bedrijf aan te brengen, zodat ze meer tijd overhouden om hun business te groeien en focus op de juiste zaken hebben. Dat doe ik door middel van 1-op-1 coaching, workshops en mijn cursus die je vanuit huis kunt volgen.
Kan je iets over je achtergrond vertellen? Wat heb je bijvoorbeeld gestudeerd?
Ik heb eerst een International Bachelor Communication & Media gedaan aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar ontdekte ik mijn passie voor marketing en creatieve, toffe media campagnes. Daarna wilde ik nog meer weten over de psychologie achter marketing en hoe je mensen hun gedrag op een positieve manier kan veranderen, dus toen ben ik de Master Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam gaan doen. Daar heb ik veel geleerd over gedragsverandering op een non-commerciële manier, bijvoorbeeld hoe je mensen overhaalt om te stoppen met roken of om orgaandonor te worden. Tijdens mijn bachelorstudie leerde ik Aranka kennen en wist ik meteen dat ik onderdeel wilde uitmaken van haar avontuur. Ik was haar eerste werknemer en heb de afgelopen 5 jaar heel veel van haar geleerd.
Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Ik ben een enorm gewoontedier, haha. Ik start elke dag om 8:30 met werken en dat doe ik tot ongeveer 17:00. Als ik meer inspiratie en energie heb, ga ik nog wat langer door. Wat ik elke dag doe, verschilt nogal. Soms bereid ik een coachingsessie of workshop voor, de andere keer werk ik aan mijn marketing en plan ik mijn Instagram posts en newsletters in. Vaak krijg ik ook weer een idee voor een nieuw product of dienst en dan werk ik daar een tijd aan, zoals mijn Structuur Hero cursus. Op het moment ben ik vooral bezig met het voorbereiden van mijn volgende webinar op 29 mei over structuur aanbrengen in je bedrijf (klik hier om je in te schrijven).
Wanneer ben je begonnen met ondernemen en waarom?
Vanaf kleins af aan heb ik altijd al geweten dat ik later mijn eigen bedrijf wilde. Er zijn talloze ideeën aan vooraf gegaan (waaronder een webshop waarin ik zelfgemaakte kaarsen wilde verkopen. Ja, echt) en vooral de laatste jaren begon het ondernemen écht te kriebelen. Ik heb 5 jaar lang meegeholpen Fitgirlcode from scratch op te bouwen en de basis voor Pretty Ambitious met Aranka gelegd. Mijn meest prominente eigenschap is dat ik mega gestructureerd en georganiseerd ben. Ik houd ervan om orde te scheppen in chaos, dingen op te ruimen en te ordenen. In mijn werk bij Fitgirlcode ontmoette ik veel ondernemers die allemaal tegen mij zeiden “als ik iets iets van jouw structuur had, dan zou ik zo veel kunnen doen en bereiken”. Daardoor ging er een lampje branden. Want wat ik voor Aranka deed, kon ik natuurlijk ook voor andere ondernemers doen. Ik zie namelijk zó veel creatieve, briljante ondernemers struggelen met hun tijd doordat ze teveel chaos in hun bedrijf hebben. Ik vind het fantastisch om dat op te lossen! In mei 2018 heb ik die stap gemaakt en Hashtag Lifegoals ingeschreven bij de KvK.
Hoe ben je begonnen met je bedrijf? Heb je een plan geschreven of ben je van de één op de andere dag begonnen?
Het idee zat al even in mijn hoofd en toen ik op een avond met een goed glas wijn Girlboss op Netflix zat te kijken (dat klinkt super cliché, maar het is echt waar), was ik zo enthousiast over alles dat ik mijn laptop heb gepakt en tot diep in de nacht mijn business plan heb zitten uitschrijven. Daarna heb ik ook meteen mijn Instagram account aangemaakt en ben ik begonnen om daar een following en interactie op te bouwen. Ik heb mijn eigen website gemaakt en dat duurde nog het langst van alles. Terwijl ik daarmee bezig was, ben ik met de meest ongestructureerde mensen die ik kende gaan zitten om uit te vinden aan wat voor structuur zij behoefte hadden. Vanaf mei 2018 was ik echt ‘open for business’ en had ik mijn eerste klant.
Wat is de missie van je bedrij
Ik wil ondernemers helpen om op een makkelijke manier structuur en overzicht aan te brengen in hun bedrijf, zodat zij meer tijd overhouden voor het groeien van hun business. Bij de meeste creatieve ondernemers loopt de to do-list namelijk over en hebben ze elke dag 100 nieuwe ideeën die alleen maar meer taken daaraan toevoegen. Mijn missie is om hen te helpen focus te houden en door middel van blijvende structuur ervoor te zorgen dat ze genoeg tijd overhouden om de meest impactvolle ideeën ook daadwerkelijk van A tot Z uit te voeren. In plaats van al die 100 ideeën allemaal een klein beetje uitvoeren zonder waardevol resultaat.
Wat is je BHAG*?
Ik wil binnen drie jaar 5.000 ondernemers helpen met structuur aanbrengen en meer tijd overhouden voor groei.
Wat is je verdienmodel? En waar verdien je het meeste mee?
Geld komt binnen via de 1-op-1 coachings, de workshops en de verkoop van de Structuur Hero cursus (nu in ebook vorm). Het meeste verdien ik op dit moment met de cursus omdat deze het meest laagdrempelig is en het daardoor door veel mensen gekocht wordt.
Wat is je grootste win? Hoe gebruik je dit nu nog steeds?
Mijn grootste win tot nu toe is dat op het moment dat ik uit loondienst ging en fulltime als ondernemer verder ging en daarmee dus meer tijd vrij maakte voor mijn bedrijf, er meteen meer klanten kwamen. Dat vond ik een hele mooie bevestiging van “waar je energie in steekt, dat groeit”. En dan bedoel ik niet dat die klanten magisch kwamen aanwaaien zodra ik mijn baan opzei. Ik heb er keihard voor gewerkt en wanneer je dan de eerste vruchten kunt plukken, vind ik dat een dikke win.
Wat is je grootste fuck up? (Waar je nu misschien wel om kan lachen)
Gelukkig is dat er (nog) niet een waar een klant bij betrokken was, maar eentje waarbij ik mezelf flink in de weg zat. Mijn eigen website maken ging gepaard met een berg frustratie. Op een avond had ik uren zitten knutselen aan de site en was ik super blij met wat ik had gemaakt, totdat ik erachter kwam dat het totaal niet mobile-friendly was. Dan heb ik het niet over een button die niet helemaal lekker uit de verf komt, maar echt volledig niet leesbare teksten en blokken die totaal verkeerd door elkaar heen liepen en elkaar overlapten. Op mobiel was de site gewoon niet werkbaar. Uren werk waren voor niets geweest. Dat was nadat ik al weken, misschien wel maanden bezig was met de site en voor mijn gevoel nog steeds weinig was opgeschoten. Enorm gefrustreerd ging ik naar bed, tot mijn vriend vroeg wat me nou zo dwars zat. Ik vertelde over de site en uiteindelijk biechtte ik mijn verontrustende gedachte op die de hele tijd als een donderwolk in mijn hoofd hing: “als ik zoiets als mijn site al niet kan handelen, dan gaat het niets worden. Misschien moet ik dan maar niet gaan ondernemen”. Waarop hij heel kalmpjes vroeg “wil je websites gaan verkopen met je bedrijf?”. Uh, nee. “Moet je dan goed zijn in websites maken?”. Ehm, nee, maar… “Dan maak je nu een simpele website met een template en dan huur je later iemand in om je droom site te maken. Jij bent goed in andere dingen en die moet je gaan doen, daar blink jij in uit. Hier hoef je niet goed in te zijn!”. Pff, dat moest ik horen. Het grappige is dat ik daarna verder ging met een template en die uiteindelijk zelf toch nog helemaal heb verbouwd. Maar ineens ging het een stuk makkelijker, doordat ik mezelf de vrijheid gaf om hier niet goed in te zijn en dat was oké. Terugkijkend kan ik er nu best hard om lachen en zie ik in dat die gedachte dat ik “dan maar niet moest gaan ondernemen als ik dit al niet kon” heel irrationeel was. Soms kun je jezelf zo in de weg zitten!
Wil je meer weten over Shelley? Volg haar dan op Instagram via haar persoonlijke account en op het account van Hashtag Lifegoals.
Wie wil jij in een volgend interview terugzien? Laat het mij weten in de comments!
*Big Hairy Audacious Goal. Je BHAG is het doel der doelen en hoeft niet per se haalbaar of realistisch te zijn.