She just did it: interview met female entrepreneurs

In “She just did it” interview ik female entrepreneurs over hun carrière, hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn en hoe zij hun geld verdienen. Vandaag is het de beurt aan Anna Schram. Zij heeft in een ver verleden bij Fitgirlcode gewerkt en runt nu een eco glamping in Spanje!

Wie ben je en wat doe je precies?
Ik ben Anna (31 jaar), ik kom uit Rotterdam maar sinds anderhalf jaar woon ik bovenop een berg in Spanje (half uurtje bij Alicante vandaan). Ik heb daar samen met mijn man een eco glamping, Finca Les Coves.

Kan je iets over je achtergrond vertellen? Wat heb je bijvoorbeeld gestudeerd?
Ik heb een jaar hotelschool gestudeerd in Den Haag, maar ben gestopt omdat het kakkineuze wereldje niet echt bij mij paste. Daarna heb ik “lekker breed” communicatie gestudeerd. Toen ik deze studie afrondde wist ik overal net niet genoeg van, haha, en bovendien zaten we midden in de economische crisis, dus ben ik opnieuw stage gaan lopen bij een PR-bureau. Daar heb ik mijn schrijfkwaliteiten ontwikkeld en daarna ben ik de online marketing ingerold. Ik werkte bij een online digital agency en hield social media accounts bij van merken zoals Dove en Bonduelle. Hier heb ik ook Aranka leren kennen. Zij besloot toen om haar eigen sportkledingmerk te beginnen (Jogha) en bijbehorend platform Fitgirlcode. Ik werd daar zo enthousiast van en heb toen mijn baan opgezegd en drie jaar met Aranka gewerkt aan Fitgirlcode en Jogha. Ik begon als blogger en deed uiteindelijk de PR en de eindredactie. Een periode waarin ik bizar veel geleerd heb. Na Fitgirlcode ben ik bij online trouwplatform ThePerfectWedding aan de slag gegaan als content manager, maar na een paar jaar besloot ik dat het helemaal anders moest en heb ik het roer omgegooid en ben ik naar Spanje vertrokken. 

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Oef, een gemiddeld dag haha. De dagen lopen hier vaak anders dan gepland. Soms springt er ineens een waterleiding of moet er een kindje naar de huisartsenpost en ga ik mee om Spaans te vertalen, maar ik zal een voorbeeld geven van mijn meest “gewenste” dag.

Met een beetje geluk begin ik de dag met yoga. Daarna help ik Cees om de smoothies naar de accommodaties te brengen (we hebben een smoothie service). Vervolgens zitten we altijd even als team bij elkaar om de planning door te nemen. Ons team bestaat behalve mijzelf en Cees, uit Sander (Chef Onderhoud & Keuken) en onze WorkAwayers (mensen die ons helpen op de finca tegen kost en inwoning). Ik spendeer vaak een gedeelte van de dag achter mijn laptop (gelukkig niet meer de hele dag). Ik verwerk de boekingen, doe social media, houd onze website up-to-date, onderhoud contact met influencers en houd me bezig met het organiseren van evenementen. Daarnaast ben ik ook met praktischer zaken bezig zoals koken voor onze gasten, schoonmaken, tuinieren en styling. Ook doe ik gedurende de dag vaak even een rondje over de finca en maak ik een praatje met de gasten om te checken of ze nog happy zijn of dat het ze aan iets ontbreekt. Ik geef ze tips voor leuke restaurantjes, strandjes en watervalletjes. Socializen is ook een belangrijk onderdeel van mijn job!

Wanneer ben je begonnen met ondernemen en waarom?
Ik heb een tijdje als freelance copywriter gewerkt, maar daarna ben ik toch weer in loondienst gegaan. Totdat ik 2 jaar geleden een burnout kreeg. Toen kwam ik in zo’n donker hol terecht… Omdat het niet gezellig is in een donker hol probeerde ik een soort van droomleven te schetsen. Een job en een leven waar ik wel blij van werd. Dat was voor mij een hotel/glamping/bnb runnen in de natuur, met veel diertjes en afwisselende werkzaamheden. Uiteindelijk was dat ook al mijn droom toen ik jong was, dat was de reden dat ik Hotelschool ging doen. Grappig dat ik er uiteindelijk toch met een omweg ben gekomen.

Hoe ben je begonnen met je bedrijf? Heb je een plan geschreven of ben je van de één op de andere dag begonnen?
Toen het voor mij en Cees duidelijk was dat we onze droom werkelijkheid wilde maken ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden. Ik kwam erachter dat als het aankomt op een BnB-achtige gebeuren, er ook “pacht”- constructies bestaan. Met deze wetenschap ben ik gaan Googlen en vervolgens in contact gekomen met de eigenaar van het landgoed. Dit was voor ons erg gunstig omdat wij nog niet over het vermogen beschikten om zelf een landgoed zoals Finca Les Coves te kopen, maar binnen deze constructie wel de vrijheid hebben om ons bedrijf te runnen zoals wij dat willen. Dat wil niet zeggen dat we hier met lege handen naar toe zijn vertrokken. We hebben ons huis in Nederland verkocht, en zonder die overwaarde hadden we dit avontuur uberhaupt niet kunnen beginnen. Alle puzzelstukjes pasten dus precies in elkaar.

Wat is de missie van je bedrijf?
De missie van Finca Les Coves is om mensen te laten reconnecten met zichzelf en de natuur. We zijn in de westerse wereld de connectie met de natuur een beetje kwijtgeraakt, dat terwijl we er onderdeel van zijn. En dat is zonde! Als mensen die connectie weer terugvinden, kan dat helend zijn voor henzelf (na een burnout heb ik dat first hand ervaren) en hierdoor wordt het ook makkelijker om bewuste keuzes maken die onze planeet ten goede komen. Wij doen dit door op een eco verantwoorde manier te ondernemen en hierin het goede voorbeeld te geven aan onze gasten. Hopelijk blijft er daardoor iets plakken en wordt er een nieuwe gewoonte geboren die ze thuis ook doorvoeren. 

Wat is je BHAG*?
We hebben op dit moment 6 accommodaties, maar uiteindelijk willen we dat Finca Les Coves een soort “glamping village” wordt. Een sprookjesvakantieland voor alle leeftijden. Als je over onze finca loopt kom je overal verrassingen tegen; nog meer ultieme glamping accommodaties en bijzondere plekjes om je terug te trekken. Dit alles uiteraard met respect voor de natuur!

Wat is je verdienmodel? Em waar verdien je het meeste mee?
Wij verdienen geld met de verhuur van onze accommodaties, ons restaurant, de bar,  yoga retreats & workations (hopelijk ook bruiloften in de toekomst).  Het meeste verdienen wij met de verhuur van accommodaties en met ons restaurant. Maar events die plaatsvinden in low season zijn ook een hele fijne bonus! Als we in het voor en najaar een retreat organiseren is dit een lekker appeltje voor de dorst. 

Wat is je grootste win? Hoe gebruik je dit nu nog steeds?
Ik denk dat onze grootste win nog moet komen… De eerste twee jaar hebben we vooral geïnvesteerd in ons bedrijf natuurlijk. Daarnaast hebben we dit jaar behoorlijk wat bureacratische rompslomp te verduren gehad, waardoor we onze business niet actief konden promoten. We hebben het eigenlijk heel het hoogseizoen zonder website moeten stellen. Ik denk dat het onze grootste win is, dat we onze nieuwe accommodaties, zonder dat ze af waren, zonder dat er foto’s waren, al voor de helft van de zomer verhuurd hadden. Blijkbaar hebben we in een korte tijd zo’n goede reputatie opgebouwd, dat mensen dit aandurfden. En nu de accommodaties af zijn en influencers hier foto’s van posten, blijven die nieuwe reserveringen binnenkomen. En dat terwijl we nog steeds geen opererende website hebben. Het voelt alsof we een secret club zijn, waar je alleen via de achterdeur binnen kan komen, haha.  

Wat is je grootste fuck up? (Waar je nu misschien wel om kan lachen)
Mijn grootste fuck-up is hier eigenlijk direct aan gelinkt. Ik had een half jaar marge genomen voor mijn eerste reservering in de nieuwe accommodaties. Deze zouden eigenlijk eind januari af zijn en waren uiteindelijk 1 dag voor de aankomst van de eerste gasten af (15 juli). Man man man, ik heb echt slapeloze nachten gehad. Iedereen die mij kent weet dat ik een enorme control freak ben en dat ik mijn planning altijd piekfijn op orde heb. Helaas werkt het in Spanje allemaal net iets anders. Dat wat ze zeggen over mañana, mañana is geen fabeltje… Dus, volgende keer ga ik pas iets aanbieden als er daadwerkelijk een lintje doorgeknipt kan worden. Dit heeft zóveel onnodige stress veroorzaakt. Lachen kan ik er nog niet echt om, maar ik heb er zeker van geleerd! 

Wil je meer weten over Anna en haar eco Glamping? Volg haar dan op Instagram

Wie wil jij in een volgend interview terugzien? Laat het mij weten in de comments!

*Big Hairy Audacious Goal. Je BHAG is het doel der doelen en hoeft niet per se haalbaar of realistisch te zijn.

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

verkopen online programma of cursus
online aanbod verkoopt niet - dit is waarom
aanbod opschalen - aranka in business
stoppen met maatwerk zonder omzetverlies