Zo verkoop je meer via je website

Op de salespagina’s van je website moet het allemaal gebeuren. Die pagina’s hebben namelijk maar één doel: ervoor zorgen dat je bezoekers bij jou een aankoop doen. Eigenlijk heb je op een salespagina twee mogelijkheden: je verkoopt of je verkoopt niet. Jij gaat natuurlijk voor de eerste optie. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de salespagina’s goed inrichten. Heb je duidelijk voor ogen wat je wil vertellen en deze veelgemaakte sales fouten gelezen? Ga aan de slag, maak goede salespagina’s en verkoop meer via je website!

Een goede webshop

Om via je website te verkopen, heb je een webshop nodig. Shopify is een perfect platform waarmee je een mooie webshop inricht die er professioneel uitziet. Een groot voordeel van Shopify is dat het geschikt is om zowel digitale als fysieke producten aan te bieden. Ik verkoop bijvoorbeeld zowel mijn Pretty Productive Planner als digitale e-books en masterclasses. Het is wel zo handig als je alle producten dan via één webshop verkoopt. 

 

De voordelen van Shopify voor je webshop:

  • Omdat je de webshop zelf vormgeeft, kun je het helemaal in je eigen huisstijl houden. Zo bewaak je jouw zorgvuldig opgebouwde merk. 
  • De standaard templates zijn mooi en logisch ingericht.  
  • Het dashboard van Shopify is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en mobile friendly. 
  • Je verzamelt klantgegevens en krijgt zo meer inzicht over wie de aankopen bij je doen en wanneer bezoekers afhaken. 
  • Facebook en Instagram advertising werken super easy in combinatie met Shopify.
  • E-mailmarketing integraties zijn eenvoudig en dat wil je echt!
  • Je kunt een klantervaring bieden die kopers niet krijgen op bijvoorbeeld een marktplaats waar je je producten verkoopt. 
  • Maak je nu gebruik van een ander platform? Als je overstapt naar Shopify blijft je SEO-ranking in stand. 
  • Je maakt gemakkelijk koopknoppen met Shopify voor WordPress websites. 

 

Ik gebruik Shopify zelf ook en ben er heel blij mee. Bovendien maak je gemakkelijk koppelingen naar allerlei andere tools die je gebruikt. Lees ook deze blog over hoe je een webshop start. Heb je je webshop op orde? Dan kun je verder met de salespagina’s. 

Een sterke pay-off

De salespagina’s op je website zijn bedoeld om bezoekers snel te laten zien wat je aanbod is en in de verleiding te brengen om een aankoop te doen. Een sterke pay-off op je salespagina is de beste start. Zorg ervoor dat je hiermee nieuwsgierigheid wekt. Kies voor een overtuigende korte tekst als pay-off bovenaan de pagina. Bedenk voor wie je dit hebt gemaakt, wat de grootste droom is van je kopers en waar ze mee worstelen. Jij hebt namelijk de oplossing: jouw product of dienst! Vergeet niet te vertellen wat de aankoop die ze bij jou doen hen uiteindelijk oplevert. 

Korte of lange salespagina’s?

Je wil zoveel mogelijk verkopen via je salespagina’s en duidelijk vertellen wat de koper krijgt. Is het dan handig om korte of lange teksten te gebruiken? Voor goedkope en eenvoudige producten en diensten is het echt niet nodig om lange teksten te schrijven. Verkoop je een cursus, e-book of prijziger product? Dan heb je meer tekst nodig waarmee je iemand overhaalt om bij jou een aankoop te doen. Je geeft zoveel mogelijk informatie zodat de koper precies weet welke waarde je biedt of wat een product kan of doet. Meer tekst op een pagina vergroot bovendien de kans dat je deze goed wordt gevonden in Google (SEO) en dat wil je.

Zo richt je een goede salespagina in:

  • Gebruik opsommingen zoals deze om de inhoud, specificaties of voordelen van je product of dienst op een rijtje te zetten. Dat is niet alleen fijn voor degene die je wil overtuigen om een aankoop te doen, Google vindt opsommingen ook leuk en dat helpt weer om de pagina hoger in zoekresultaten naar voren te laten komen.
  • Alinea’s zijn uitgevonden om teksten leesbaar te houden. Maak er gebruik van om ervoor te zorgen dat je pagina logisch is opgebouwd en uitnodigt om verder te lezen.
  • Schrijf overtuigend! Niemand koopt een reep chocolade waarvan op de verpakking staat dat ‘ie ‘misschien’ lekker is. Dat geldt net zo goed voor jouw salespagina. ‘Misschien kan ik je wel helpen’ klinkt niet echt overtuigend toch? ‘Ik ga jou helpen/ vertellen hoe je dit doet’ klinkt als een aanbod dat je niet af wilt slaan. 
  • Houd bij het schrijven van de teksten rekening met zoekwoorden. De woorden waarop jij gevonden wil worden in Google moet je zeker terug laten komen op je salespagina’s. Kijk maar eens op de salespagina van mijn Pretty Productive Planner.  Hier laat ik de woorden ‘planner’ en ‘doelen’ regelmatig terugkomen. 
  • Met een FAQ op je pagina sla je twee vliegen in één klap. Je tackelt twijfels van kopers én hebt meer tekst op de pagina staan waardoor deze beter gevonden wordt. Het moment dat jouw klant de FAQ leest is een belangrijk sales moment. Ze willen nog iets weten en het antwoord op die vraag is het laatste duwtje dat ze nodig hebben om een aankoop bij jou te doen. Denk goed na over welke bezwaren een klant kan hebben en geef antwoord op die vragen. 
  • Laat reviews zien. Reviews zijn dé social proof en onmisbaar voor elke ondernemer. Bedenk maar eens hoe vaak jij beoordelingen leest voordat je een aankoop doet. Net als bij de FAQ’s geven reviews je bezoekers soms net dat laatste zetje om klant te worden.
  • Is je pagina af? Lees het nog een paar keer na en bedenk of dit jouw doelgroep aanspreekt. De teksten hoeven echt niet heel gelikt te zijn, maar moeten wel de koper aanspreken. 

 

Kijk eens naar deze introductie op de pagina waarop ik mijn Business Kickstart cursus verkoop. Ik vertel je niet alleen meer over de inhoud van de cursus, maar ook wat het je oplevert. Vergeet niet om je tekst af te wisselen met foto’s. Dit ziet er veel aantrekkelijker uit en als je een product verkoopt weet de koper hoe het eruitziet. 

Gebruik foto’s, video’s en illustraties

Een kale pagina nodigt niet uit om een aankoop te doen toch? Zorg ervoor dat je mooie foto’s en/of illustraties gebruikt op je salespagina’s. Hiermee maak je de pagina aantrekkelijker en dat helpt je om meer te verkopen. Laat je foto’s door een professional maken als je budget het toelaat. En ga aan de slag met video! Niet alleen vindt Google filmpjes op websites leuk (hallo SEO), het voegt iets toe aan je product of dienst. Geef bijvoorbeeld uitleg over hoe je een product gebruikt of vertel in een video wat iemand kan  verwachten van jouw diensten. Het is bovendien persoonlijk. Als iemand zich met jou kan identificeren is de kans groter dat ze een aankoop doen. Vergeet niet dat je je video’s ook kunt gebruiken op social media. Maak er bijvoorbeeld meteen een IGTV van op Instagram. 

Meer verkopen via je website

Om meer te verkopen via je website, moeten er ook duidelijke CTA’s (Call to Actions) op je pagina staan. Een knop met ‘I’m in’ of ‘dit wil ik’ bijvoorbeeld. Nog leuker is het om voor de knoppen een originele en pakkende tekst te gebruiken. Op mijn website staat bij mijn Pretty Productive planner bijvoorbeeld ‘ik wil productief werken’.  Zorg ervoor dat je knoppen op logische plekken staan. Vergeet niet dat je bestelproces snel en eenvoudig moet werken zodat iemand die op het punt staat om een aankoop te doen niet meer afhaakt. Loop alle pagina’s op je website na om op logische plaatsen te linken naar de salespagina’s. Vergeet ook daar de buttons (CTA’s) niet! 

Ga aan de slag met je salesstrategie

Heel fijn dat je nu goede salespagina’s hebt gemaakt, maar zorg ervoor dat je ook hebt nagedacht over hoe je je doelgroep bereikt. Lees boeken over sales en maak een (nieuw) plan. Wie moet jouw producten of diensten echt kopen en hoe ga je deze personen bereiken? Het is zonde als je alles klaar hebt staan en fantastische salespagina’s hebt geschreven, maar vervolgens niet je doelgroep bereikt. Vergeet niet om overal op je site te linken naar je socialmedia-kanalen. 

Sales is leuk, zeker als je eenmaal doorhebt hoe je nog slimmer en meer kunt verkopen. Verdubbel je omzet met mijn Sales Boost Masterclass. Ik leer je hoe je jouw ideale klant aantrekt en ervan overtuigt om bij jou een product of dienst te kopen. Samen maken we een originele sales strategie en zorgen we ervoor dat je jouw doelen haalt. Elke ondernemer kan verkopen en ik ga je in 2 uur laten zien hoe je dat doet. 

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

verkopen online programma of cursus
online aanbod verkoopt niet - dit is waarom
aanbod opschalen - aranka in business
stoppen met maatwerk zonder omzetverlies