Grote kans dat jij wel eens hebt gehoord van het boek ‘Busy’ oftewel ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe. Het is inmiddels vrij bekend onder ondernemers en de reviews zijn lovend. Je hebt hem altijd al eens willen openslaan, maar waarschijnlijk heb je het te druk om eraan te beginnen. Am I right? 😉Â
I’m here to tell you: dit boek moet je écht nu gaan lezen! Voor mij was het een eye-opener. Als mensen mij vroegen hoe het met me ging, was mijn antwoord meestal “druk”. Herkenbaar? Het druk hebben staat bij veel mensen onbewust voor succesvol zijn. Als ik heel eerlijk naar mezelf ben, was dat bij mij ook wel zo. Als je het druk hebt, heb je blijkbaar veel te doen en hebben veel mensen iets van je nodig. Iemand die het niet druk heeft, zie je al gauw als iemand die veel thuis op de bank zit en, nog belangrijker, als iemand waarbij er in zijn/haar business weinig gebeurt (= geen succes).
Waarom druk zijn slechte branding vertegenwoordigt
Als je er even over nadenkt, of als Tony Crabbe je met de neus op de feiten drukt, is ‘druk’ echt een shitty antwoord als iemand vraagt hoe het met je gaat. Volgens Crabbe is busy zelfs een terrible brand. Ik quote:
“In hundreds of ways each day we strive to demonstrate how busy we are, and we tell people about it. Which is weird. There is nothing that can possibly be noteworthy, memorable or differentiating about busyness, since everyone is busy. It is not cool, it is not interesting and it is not effective. Yet, because we see it as a success strategy, the biggest message many of us are communicating about ourselves is that we’re really, really busy. Which is a real shame, because whenever we have people’s attention, it seems a real waste to squander the opportunity by describing our inability to achieve mastery.”
Ouch, Tony, als je het zo stelt, is het inderdaad een raar antwoord. Dit hoofdstuk in het boek bleef mij enorm bij, omdat er verder uitgelegd wordt hoe iedereen een personal brand heeft door de dingen die je doet en zegt. Als jij altijd maar loopt te vertellen dat je het zo druk hebt (net zoals miljoenen andere mensen), is er niets speciaals aan jouw personal brand. Sommige business opportunities zullen zelfs aan je voorbij gaan omdat de andere persoon zal denken dat jij het waarschijnlijk toch te druk hebt voor dit project of die leuke samenwerking en het daarom ook niet meer aan je voorstelt. Ik antwoord nu dus veel liever dat het goed met me gaat en dat ik met veel toffe dingen bezig ben. Vaak ontstaat er dan ook nog een gesprek over wat voor leuke dingen ik dan aan het doen ben, waardoor mensen mij weer beter leren kennen én zij weten waarvoor ze bij mij kunnen aankloppen.
Go-Do lijstjes
Wat kun je verder verwachten van het boek ‘Nooit meer te druk‘? Hoofdstukken zoals “Stop managing your time! … and go surfing” en “Stop being so productive! Become more strategic”. Crabbe geeft praktische, actionable tips waarmee je direct aan de slag kunt. Aan het einde van elk hoofdstuk staat zelfs een ‘Go-Do’ lijstje met een aantal actie items die je kunt ondernemen. Bijvoorbeeld dat je volgende week minimaal een keer ‘nee’ moet zeggen als iemand iets van je wilt (zoals na werk een drankje gaan doen terwijl je eigenlijk enorm uitkeek naar een avondje bankhangen met je kat en een zak M&Ms).
Een hele praktische tip uit het boek welke we ook hebben verwerkt in de Pretty Productive planner: stel elke dag 1 tot 3 belangrijke to do’s op. Deze zijn je hoofd focus, als je deze af zou krijgen, ben je tevreden. Doordat je prioriteiten de hele dag naast je liggen en scherp gesteld zijn, word je minder snel afgeleid door kleinere taakjes en kun je makkelijker de focus houden op wat er echt af moet. Bye bye ellenlange to-do lists, hallo 3 prioriteiten!
Change goal
Aan het einde van het boek (spoiler alert) vraagt Crabbe je om één change goal te bedenken waar je actief aan gaat werken om je busyness te transformeren. Waarom maar eentje? Waarschijnlijk loop je over van de ideeën en goede voornemens na dit boek! Maar als je één gewoonte in je leven kunt veranderen, dient dat als een stepping stone om meer habits aan te gaan pakken én weet je hoe je dat kunt doen nadat je die eerste onder de knie hebt.Â
Mijn doel? Het klinkt onwijs suf, maar ik kom helemaal bij als ik een avondje lekker thuis relax. Zonder afspraken, zonder (sociale) verplichtingen, gewoon een avond doen waar ik zin in heb. Ik heb gemerkt dat als ik minimaal 2 doordeweekse avonden dit doe, ik overdag met veel meer energie aan het werk ga. Eerst schoot me-time er vaak bij in doordat je snel geneigd bent om met vrienden af te spreken, naar een evenement te gaan of andere afspraken te maken. Natuurlijk zijn dat ook leuke dingen om te doen, maar je staat niet ‘uit’. Ik merk dat ik dat echt nodig heb om productiever te kunnen zijn: minimaal twee avondjes per week uit staan. Ik houd het nog steeds vol (met hier en daar een terugval 😉 ) en pluk er elke dag weer de vruchten van. Als ik soms toch weer eens een week heb zónder de avondjes uit staan, dan merk ik meteen dat mijn hoofd sneller vol zit en dat ik minder energie heb voor mijn bedrijf. Mijn change goal is dus echt heel belangrijk voor mij geworden.
Wil jij het ook nooit meer te druk hebben? Het boek van Tony Crabbe kun je hier kopen. Ik ben heel benieuwd wat jullie uit het boek halen! Laten jullie het weten in de comments? En heb jij nog andere must-read tips voor mij?