Ik krijg regelmatig de vraag wat mijn “verhaal” is. Hoe ben ik Jogha begonnen? Wat kwam eerder Jogha of Fitgirlcode? Begin januari dit jaar stelde blogger, journaliste en lieve vriendin Annemerel deze vragen voor een artikel in metro. Dit artikel verwoorde ze erg mooi op hoe het allemaal begonnen is. Omdat een krant als metro nogal disposable is en dit interview voor mij heel dierbaar is, vereeuwig ik het graag op mijn nieuwe website.
“Ineens sta ik aan het roer van twee nieuwe bedrijven”
“Ik ben altijd sportief geweest, maar tijdens mijn studententijd zat ik stil. Toen ik in Engeland studeerde en een paar kilo was aangekomen, vroeg ik mijn moeder wat kleding in een grotere maat op te sturen. In plaats daarvan stuurde ze een pakket met daarin een roze met zwarte hardloopoutfit. Dat is de reden dat ik ben gaan hardlopen, de kleding staarde me aan en motiveerde me.
De sportkleding die in de winkel hing was kwalitatief goed, maar ik miste het modieuze sausje. In de zomer van 2013 kreeg ik het idee om een eigen sportcollectie op te zetten, aan het eind van de zomer zei ik mijn baan op en ben ik me volledig gaan richten op mijn businessplan. Toen dat af was ben ik met heel veel mensen koffie gaan drinken, om te kijken of ze iets voor mij konden betekenen. Ondertussen ontwierp ik de prints voor mijn collectie met een trial-versie van Illustrator. Ik had precies 30 dagen om het programma te gebruiken en leerde aan de hand van YouTube tutorials hoe het programma werkte. De uiteindelijke prints voor Jogha zijn ontworpen door een designer, maar ik moest mijn potentiële investeerders natuurlijk wel wat kunnen laten zien.
Uiteindelijk vond ik twee investeerders, mijn vader heeft gezorgd voor het startkapitaal. Hij vond me altijd al een type om te ondernemen, ik was het daar zelf nooit zo mee eens. Totdat ik voor een Nederlandse start-up werkte en besloot, als ik zo hard werk voor een baas, kan ik net zo goed zo hard voor mezelf gaan werken.
Begin 2014 reisde ik af naar Thailand, om fabrieken te bezoeken. Ik vind het heel erg belangrijk dat mijn kleding in een goede en veilige fabriek gemaakt wordt, ook hecht ik veel waarde aan de kwaliteit van de stoffen. De fabriek waarvoor we gekozen hebben maakt ook kleding voor de grootste sportmerken ter wereld. Na dit bezoek heeft het nog bijna negen maanden geduurd voordat Jogha uiteindelijk gelanceerd kon worden. Er zijn heel wat samples over en weer verzonden voordat ik eindelijk 100% tevreden was over het resultaat.
Ondertussen ben ik nog een bedrijf gestart, Fitgirlcode, een community voor meiden die gezond eten en sporten. Het begon als een manier om in contact te komen met mijn potentiële doelgroep, inmiddels hebben we meer dan 80.000 volgers op Instagram en groeien de bezoekerscijfers op de website met de dag. Ineens sta ik aan het roer van twee nieuwe bedrijven. In het begin is het een droom, inmiddels is het werken, keihard werken. Maar ik kan niet meer terug. En dat wil ik ook niet hoor.
Jogha is half november gelanceerd. De reacties waren overweldigend en een groot aantal artikelen is inmiddels uitverkocht. De prijzen liggen wat hoger, maar de kwaliteit is ook gewoon echt goed. Ik heb sommige dingen al 20 keer gewassen en het blijft als nieuw. Op dit moment ben ik bezig met de nieuwe voorjaarscollectie die in mei gelanceerd gaat worden. We hebben veel mint en koraal en hebben een paar nieuwe modellen aan de collectie toegevoegd.
Het is heel hard werken, dat had ik wel verwacht, maar zo hard… Focus en discipline zijn onwijs belangrijk. Het is eigenlijk net als met sporten. Als je in het begin al helemaal stuk gaat, kun je niet verder. Ik heb geleerd om mijn krachten te doseren.”