Voel jij je vaak overwhelmed door alles en zou je graag structuur aanbrengen, maar heb je geen idee hoe? Structuur aanbrengen is niet zo lastig als dat het soms kan lijken! Er is orde in elke chaos. 😉 Je moet er alleen achter komen waar je moet beginnen. Als je deze drie stappen volgt, lukt het je zo!
Stap 1. Zoom out
Vaak lijkt het ontzettend veel werk om te beginnen met structuur aanbrengen. Het probleem is meestal dat je niet weet waar je moet beginnen. Daarom is het belangrijk om eerst even uit te zoomen. Je hoeft namelijk niet álles te structureren, of in ieder geval niet meteen. Net als elke lifestyle change begin je met kleine stapjes. Neem een moment om te bedenken (of misschien wel op te schrijven) op welk gebied je nu tegen de meeste dingen aanloopt omdat je daar structuur mist. Ben je bijvoorbeeld altijd een kwartier op zoek naar je sleutels voordat je het huis uit gaat en kom je daardoor op veel afspraken te laat? Of vergeet je die afspraak sowieso in je agenda te schrijven en mis je ze daardoor? In mijn ervaring zijn er vier belangrijke gebieden waarin je structuur kunt aanbrengen:
1. Geldzaken
2. Productiviteit (indelen van je werkdagen)
3. Huis (organisatie van je spullen)
4. Sociaal leven (balans me-time vs. quality time met vrienden)
Het gaat niet werken om hier alle vier tegelijk structuur in aan te willen brengen. Kies er een waar je nu de meeste obstakels bij tegenkomt en begin daarmee. Zo voorkom je ook dat je veel te overweldigd raakt door alles wat je wilt doen!
Stap 2. Ritme is alles
Echt! Ritme is zó belangrijk, hier begint het aanbrengen van structuur. Zorg ervoor dat je elke dag om dezelfde tijd opstaat en ongeveer dezelfde tijd weer naar bed gaat. Dat lijkt logisch, maar het zou je verbazen hoeveel mensen dit niet doen. Als jij ’s avonds per se iets af wilt maken en daardoor later naar bed gaat, heeft dit invloed op je volgende dag. Als je in je ritme blijft, heb je veel meer helderheid in je hoofd en kun je productiever aan de slag.
Nadat je een ritme hebt opgebouwd, kun je een stapje verder gaan en themadagen inplannen. Het is bewezen dat onze hersenen heel slecht zijn in multitasken. We kunnen het wel (of dat denken we), maar we verliezen bij elke overschakeling naar een ander onderwerp een percentage van onze capaciteit voor die dag. Als jij dus elke dag bezig bent met allerlei facetten in je bedrijf of baan, ben je steeds minder effectief bezig. Zonde van je tijd! Plan in plaats daarvan themadagen in. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat elke vrijdag administratie dag is. Op die dag zoek je bonnetjes bij elkaar, doe je wat boekhouding, etc. Mocht je op dinsdag dus een bonnetje tegenkomen waar je iets mee moet, leg deze dan opzij voor vrijdag en ga er niet meteen mee aan de slag. Uiteindelijk ben je op die manier veel productiever bezig doordat je hersenen minder hoeven te schakelen!
Stap 3. Plan plan plan
Alles valt of staat bij een planning! Maak aan het begin van de week een overzicht van alles wat je moet doen. Zo heb je alles meteen op een rijtje en voorkom je dat je aan het einde nog allerlei last-minute taken moet doen. Deel ze daarna in per dag en reserveer daar tijd voor in je planning. Gebruik daar een handige planner voor zoals onze Pretty Productive planner. Hierin kun je je belangrijke to do’s kwijt en focussen op het behalen van je doelen. Zo heb je al je to do’s, notities, afspraken en ideeën bij elkaar en kun je er effectief mee aan de slag.
Start vandaag nog met structuur aanbrengen in je leven! Heb jij nog handige tips waar anderen iets aan kunnen hebben? Deel ze in de comments hieronder!