Van onzeker naar zakenvrouw in 6 stappen

Onzekerheid staat bij mij met stipt op nummer 1 als het gaat om zakelijke belemmeringen. Tenminste.. is dat wel zo? Ik ben eigenlijk helemaal niet onzeker. Ik ben heel trots op alles wat ik bereikt heb. Als ik onzeker was geweest, dan had ik ArankaWorld (wat trouwens een onwijs narcistische naam is) nooit gestart. Toch neem ik alles persoonlijk en trek ik me te veel aan van wat andere mensen van mij vinden. Mijn grootste belemmering is denk ik dat ik niet onzeker maar onzakelijk ben (if that is even a word).

Ik ben niet als zakenvrouw geboren maar met 2 bedrijven is het belangrijk dat ik me wel zo ga ontwikkelen. Vooral tijdens een zwaar en zakelijk gesprek wil ik mijn mannetje of liever gezegd, vrouwtje staan. Wil jij ook niet meer onzeker zijn tijdens een zakelijk gesprek? Volg dan deze 6 stappen.

  1. You are a superwoman

    Als ik een spannende meeting heb en me onzeker voel dan doe ik even snel de Superwoman (yes I kid you not). Dit kun je gewoon in een kamer doen of desnoods in de WC. Het is effectief, makkelijk en iedereen kan het doen. Je gaat rechtop staan, met je voeten tegen elkaar. Plaats je handen in je zij en haal een paar keer diep adem. Zorg dat je dit met volle overtuiging doet en met kracht, a la de cover van het boek Girlboss. Je gaat het een beetje gek vinden, maar het helpt je te focussen. Ik zeg er altijd hardop: “Ik kan dit!” bij. Dus als je dit een keertje in een openbaar toilet hoort, it’s me ;).

  2. Stel grenzen

    Zorg dat je van te voren weet wat je uit het gesprek wilt halen en schrijf dit op. Op een stukje papier schrijf je je doel en wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Als het om een geld bedrag gaat, zorg dan dat je ruimte voor onderhandeling houdt. Ga iets boven je doel zitten en zak niet verder dan jouw grens. Geef ook duidelijk je grenzen aan wanneer een gesprek niet de juiste richting op gaat. Denk aan jouw doel, waarvoor ben je hier? Go and get it!

  3. Ga uit de “ik wil” modus

    Als ondernemers kunnen we nogal in de ‘ik wil’ modus schieten. Bij onderhandelingen maakt dit het proces te persoonlijk. Je kunt hier gemakkelijk iets aan doen door vanuit het bedrijf te spreken. Ik heb veel te lang in de ‘ik wil’ modus gezeten maar begin nu te begrijpen dat ik precies kan zeggen wat ik wil, maar dan zakelijker. Als voorbeeld uit de praktijk: wanneer ik uit moest leggen waarom er nog geen retail strategie is.

    ‘Ik wil’ modus: “Ik wil niet de retail kant op, want alle winkeliers gaan failliet en dat risico durf ik niet te nemen”.

    Business modus: “Een retail strategie voor Jogha gaan we ons niet aan wagen, in deze fase is de cashflow nog niet zo stabiel dat Jogha dat risico kan dragen.”

    Zie je, ik kwam in de laatste zin niet voor, het is veel minder persoonlijk en dekt toch de lading.

  4. Wat anderen over jou denken gaat je niets aan

    Dit was mijn eerste les tijdens de masterclass die ik volg. Toen ik zei dat ik het moeilijk vind om serieus genomen te worden omdat ik nog jong ben, niet heel veel ervaring heb en onzeker onzakelijk ben. Julia (Pimsleur van het boek Power Vrouwen) zei dat wat anderen over mij denken mij niets aan ging. Dit was iets wat in hun hoofd zat en waar ik geen invloed op had. Nu moest ik er alleen maar voor zorgen dat het ook geen invloed had op mij.

  5. Afscheid nemen van de perfectionista

    Een pittig gesprek waarin ik op mijn strepen moet staan voelt voor mij alsof ik met ongeschoren benen in een korte broek sta: het voelt niet natuurlijk. Ik ben van jongs af aan getraind om een lief meisje te zijn. Om aardig gevonden te worden, er leuk uit te zien (en mijn beenhaar te scheren). Dat lieve meisje heb je weinig aan in een zakelijk gesprek. Je bent hier namelijk met een doel, en vaak is vrienden maken er niet een van. Omdat ik door het verleden getraind ben om aardig gevonden te worden, vergt dit tijd en energie.

  6. Het is niet persoonlijk

    Ik heb van nature de neiging om alles persoonlijk te nemen, ook in zakelijke discussies. Vreselijk vermoeiend vind ik dat. Dit komt door mijn persoonlijkheid maar ook omdat ik de grens tussen zakelijk en privé allang verloren ben. Dit hebben veel ondernemers, want het is allemaal zo leuk dat je er het liefst de hele dag mee bezig bent. Toch is een bepaalde afstand nodig om juiste beslissingen te maken en niet in de emotie te reageren. De bovenstaande tips helpen je om tijdens zakelijke gesprekken, met personeel of externe, op een professionele manier af te handelen. Zo’n 150x per dag tegen jezelf: “het is niet persoonlijk” zeggen, helpt trouwens ook wel.

Wie herkent dit en heeft zich ook wel eens onzakelijk gevoeld? Waar loop jij tegenaan en nog belangrijker, wat doe je er aan?

photo credits: Bart Honingh

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

verkopen online programma of cursus
online aanbod verkoopt niet - dit is waarom
aanbod opschalen - aranka in business
stoppen met maatwerk zonder omzetverlies