Zo maak jij de beste foto’s voor je business

Wij weten allemaal dat goede foto’s op Instagram en/of je website erg belangrijk zijn voor je volgers/klanten. Alleen hoe maak jij de beste foto’s voor je business en laat jij je eigen persoonlijkheid zien? Ik heb gesproken met Kim van Klaveren (mijn vaste fotografe) en zij geeft jou een aantal handige tips voor de beste business foto’s.

Kim is fotografe en stylist. We werken al een hele tijd samen, vroeger heeft zij enkele Jogha collecties ontworpen en natuurlijk gefotografeerd! Ik ben groot fan van haar stijl en zet haar dan ook altijd in als ik nieuwe foto’s nodig heb voor Pretty Ambitious en mijn persoonlijke Instagram account. Ze maakt business foto’s, doet modefotografie, fotografeert events en nog veel meer. Het allerfijnste: ze kan zelfs zorgen voor de outfits bij de business shoots! Als Kim naar inspiratie zoekt, dan kijkt zij vooral naar de klanten die bij haar een shoot boeken. Iedere klant heeft een ander verhaal en daarom is het belangrijk om te weten hoe hij of zij is. Daarna kan ze een plan uitwerken voor de fotoshoot. Dit kun jij dus ook doen voor je eigen business.

Waar begin je?

“Allereerst is het belangrijk om te kijken naar jouw business, wat straalt je bedrijf uit? Hoe creatiever jouw werkgebied is, hoe meer kanten jij kunt opgaan met foto’s. Laat zeker ook een deel persoonlijkheid zien in je business foto’s, want je klanten voelen dan veel eerder een connectie met je bedrijf. Uiteindelijk kopen mensen van mensen en niet van een saai, (te) zakelijk bedrijf. Als de klant een band voelt met jouw business, dan is je missie geslaagd!”

Een goed voorbeeld vind ik Smooth. Dit is sowieso een Instaproof locatie. Je ziet op hun feed een goede mix tussen wat ze serveren, klanten die er komen en de locatie zelf. Er is balans in de kleuren en ze laten roze, groen en grijs goed terugkomen.

Wat zijn do’s en don’ts?

“De kleuren van je foto’s zijn erg belangrijk. Er zijn geen specifieke kleuren die per se goed scoren, het verschilt per bedrijf welke kleuren bij jouw huisstijl passen. Zorg er wel voor dat je altijd dezelfde kleurtinten gebruikt in je communicatie, want dat zorgt voor een consistent geheel. Ik vind lichte foto’s in combinatie met een of twee kleuren aan te raden voor je Instagram account. Wat vaak niet heel goed werkt, zijn donkere foto’s. Als jouw business wel een donkere huisstijl heeft, combineer dan lichte en donkere foto’s met elkaar zodat je feed niet te donker wordt.”

Do: je ziet meteen dat deze foto erg goed is belicht en er is veel kleur gebruikt. Deze foto zal zeker opvallen bij de volger/klant.

Don’t: deze foto is duidelijk te donker en daarom is hij minder sprekend voor de klant.

Waar moet je op letten als je goede business foto’s wil maken?

“Dit zijn mijn 5 beste tips:

  • Maak veel verschillende foto’s op één dag, dan heb je een voorraadje voor langere tijd.
  • Maak de foto’s samen met iemand waarbij je je op je gemak voelt. Dat straal je dan namelijk ook uit!
  • Maak altijd foto’s bij daglicht, dan ziet het er zo natuurlijk mogelijk uit.
  • Maak flatlays met jouw zakelijke producten en eigen persoonlijke items. Deze kun je tussendoor op je Instagram posten, zodat het niet één grote selfie feed wordt. 😉
  • Kijk goed naar de locatie, welke kleuren daar terugkomen en of dit bij jouw persoonlijkheid past. Als jij bijvoorbeeld van een wat stoerdere stijl houdt, dan is een koffietentje met roze muren en lieve bloemetjes op tafel niet de juiste stijl voor jouw foto’s. Vooraf de locaties goed scouten is zo belangrijk!”

Hoe bereid je je verder nog voor?

“Het is goed om te kijken naar hoe je je wil profileren met je bedrijf en welke persoonlijke eigenschappen daarbij horen. Als ik op zoek ben naar inspiratie voor nieuwe foto’s, dan maak ik een moodboard op Pinterest. Daar zet ik voorbeelden van foto’s in die ik erbij vind passen. Op basis daarvan heb ik een idee van wat voor beelden ik wil maken tijdens een shoot en dat geeft je een leidraad.”

Als je geen fotograaf inhuurt die je foto’s ook bewerkt, raad ik je aan om je foto’s te bewerken in je eigen stijl. Zo maak je ze meer eigen. Voor Instagram gebruik ik vooral Snapseed, VSCO en Unfold. Als je wil investeren in een betaalde app, dan kun je ook Lightroom downloaden. In Lightroom kun je een filter maken die je kunt gebruiken voor alle foto’s. Super easy dus!

Wil je meer foto’s van Kim zien of misschien zelf een shoot met haar boeken? Volg haar dan op Instagram via haar persoonlijke account en op het account van CLOVEUR. Neem ook vooral een kijkje op haar website.

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

verkopen online programma of cursus
online aanbod verkoopt niet - dit is waarom
aanbod opschalen - aranka in business
stoppen met maatwerk zonder omzetverlies