Zo pak je succesvol productontwikkeling aan

In de afgelopen jaren heb ik veel verschillende producten mogen ontwikkelen en, laten we eerlijk zijn, de één was succesvoller dan de ander. Hoe succesvol een product wordt, hangt af van heel veel stappen en dat heb ik allemaal gaandeweg geleerd.  Daarom neem ik je vandaag mee in hoe de productontwikkeling van een nieuw product, namelijk de Fitgirlcode Box is gegaan. En het proces naar lancering van de Box, die binnen enkele uren uitverkocht was.

De productontwikkeling

Het ontwikkelen van een succesvol product begint natuurlijk met een idee. Het idee voor de Fitgirlcode Box ontstond in een brainstorm over het creëren van een nieuwe Guide. Het grappige is dat we tijdens deze meeting tot de conclusie kwamen dat een nieuwe Guide niet per se het gewenste resultaat zou opleveren, vervolgens popte het idee van de Box op en begonnen we direct met de uitwerking. We kozen ervoor om iets wat we al vaker hadden gedaan te laten liggen om iets te gaan doen wat we nog nooit hadden gedaan: het samenstellen van een Fitgirlcode Box.

Wijze les nummer 1: Soms moet je buiten de gebaande paden gaan om je doelen te bereiken. Ook als dat nieuw of eng is. 

De voorbereiding

Het bedenken van een nieuw product is één ding, maar bij de voorbereiding gaat het echte werk pas beginnen. We hadden nog nooit zoiets gemaakt en moesten dus alles gaan uitzoeken en bedenken. Hoe zit het met het verzenden van flinke aantallen, hoe groot worden de dozen, hoe verzamel je genoeg leuke producten? Allemaal vragen waarop we geen direct antwoord hadden.

Het is enorm belangrijk om van tevoren alles te onderzoeken. Gelukkig is er bij Fitgirlcode een heel team dat aan de slag kan met de lancering van de Box. Zo kreeg ieder haar eigen taak. Het sales team ging op zoek naar toffe merken voor in de Box, de redactie verzorgde een groot deel van de promotie en team klantenservice ging op zoek naar de beste verzendmethode en juiste materialen voor de Box.

Daarom is wijze les nummer 2: delegeer je taken en gebruik andermans kennis om jouw product succesvol te maken.Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat je een heel team nodig hebt om een nieuw product te lanceren. Mensen in je netwerk om hulp vragen is al genoeg!

Productontwikkeling, hoe doe je dat?

De lancering

Zoals ik al eerder vertelde, hebben we alle honderd Boxen in een paar uur uitverkocht. Maar dat is natuurlijk niet vanzelf gegaan! We hebben van tevoren een aantal belangrijke stappen ondernomen die jou zeker ook goed van pas gaan komen.

Toen eenmaal duidelijk was hoe de Box eruit ging zien en wanneer we het product ongeveer gingen lanceren, zijn we begonnen met sneak peeks te plaatsen op social media en de blog. We lieten nog niet weten wat ons nieuwe product precies was, maar maakten onze lezers wel nieuwsgierig. Daarnaast creëerden we een email wachtlijst waarvoor mensen zich konden inschrijven om op de hoogte te blijven van ons nieuwe product. Zo hadden we meteen al een paar honderd potentiele klanten verzameld en dat nog voordat het product überhaupt gelanceerd was. Uiteindelijk kregen de mensen op die lijst de unieke kans om de Box al voor de grote lancering te shoppen, wat ervoor zorgde dat bijna de helft al voor de officiële lancering uitverkocht was. Toen de Box uitverkocht was, hebben we meteen een nieuwe wachtlijst gecreëerd voor de mensen die net mis hadden gegrepen. Zo zorgen we ervoor dat we, nog voor we überhaupt echt hadden nagedacht over een tweede Box, al potentiële klanten hadden verzameld. En dat is een erg fijn gevoel. 

Wijze les nummer 3: door je klanten mee te nemen in het proces van productontwikkeling, krijgen ze het gevoel dat ze echt iets hebben bijgedragen aan je merk. Bovendien voelen ze zich hierdoor meer verbonden met je bedrijf en zullen ze dus ook sneller een product kopen.

Hoe blijft je product on top of mind

Je product in één keer uitverkopen is supertof en heel mooi meegenomen, maar dit gebeurt natuurlijk niet bij iedereen. Daarom wil ik ook nog even met je delen hoe we ervoor hebben gezorgd dat ook de tweede Box compleet is uitverkocht en dat de derde Box heel goed gaat. Omdat de eerste Box zo snel uitverkocht was, kregen we nauwelijks de tijd om onze klanten te activeren om hun aankoop te delen. Maar aangezien we bij de tweede editie een stuk meer Boxen hadden, wilden we er zeker van zijn dat dit deze keer wel ging gebeuren. Dus spoorden we onze klanten aan om de Box te delen met onze branded hashtag: #fgcbox.

Maar dat doen ze natuurlijk niet zomaar. Dus zorgden we ervoor dat de Box leuk verpakt was en stopten we een handgeschreven kaartje (met daarop dezelfde #) in alle Boxen. Wanneer we zagen dat klanten de hashtag gebruikten, deelden wij deze foto’s en reacties weer via onze kanalen (social media en de nieuwsbrief) en kregen we weer meer sales. En zo was het cirkeltje rond.

Dus de allerlaatste wijze les is: Maak van jouw klanten ambassadeurs en spoor ze door middel van een mooi verpakt product, branded hashtags of leuke kaartjes aan om jouw product te delen.

Inmiddels zijn we al drie Boxen verder en hebben we het aantal al flink moeten opschroeven om aan de behoefte van onze klanten te voldoen. We hadden van tevoren alleen maar kunnen dromen dat het zo goed ging lopen en dat hebben we mede te danken aan onze goede voorbereiding. 

Heb je hier nog vragen over? Stel ze dan hieronder! Ik beantwoord ze graag.

Liefs,

Aranka

Hi, ik ben Aranka

Ik help ondernemers een online business te groeien zonder gek te worden. Door bewezen technieken te delen om een online community te bouwen vol met ambassadeurs en klanten van jouw bedrijf.

GET SOCIAL

CATEGORIEËN

Nog niet genoeg gelezen? Here’s more

Passief inkomen hoe
Reels Instagram tips
Digitale producten verkopen
foto6