Toen ik in 2014 het instagram account Fitgirlcode maakte, was de term Fitgirl nog relatief nieuw. Ik durf te claimen dat ik een van de eerste in Nederland was die het woord gebruikte en er een businessmodel omheen heeft gemaakt. Met alle nieuwe termen en trends is er een soort levensloop te ontdekken. Zo was Fitgirl zijn eerst heel cool, maar begonnen er dit jaar barstjes te komen in de voor mij zo mooie movement. Er kwamen posts online met “fuck fitgirls” en er werd flink afgezet tegen alles en iedereen die zich daar nog mee associeerde.
Queen bee
Het deed mij denken aan mijn tijd op de middelbare school, toen het populairste meisje uit de klas een nieuwe Miss Sixty broek had gekocht. Hierdoor wilde iedereen natuurlijk ook een Miss Sixty broek, including me. Ik had daar geen geld voor, dus spaarde ik voor de broek met een bijbaantje en mijn kleedgeld. Het moment dat ik eindelijk genoeg geld had en op school kwam in mijn veel te dure denim was ik super trots. Maar wat bleek, de populaire meiden vonden mij een copycat en niet origineel (dit hoorde ik overigens via via en werd besproken over MSN :)). Dat Miss Sixty duizenden van die broeken in productie had, boeide ze vrij weinig. Dezelfde broek kopen als de Queen Bee, dat doe je gewoon niet. Gelukkig was ik niet de enige na-aper; inmiddels druppelde de Miss Sixty broeken de klas binnen (toen ontplofte MSN waarschijnlijk). Ik hoorde niet bij de populaire meiden, maar ik had mijn dure broek en een clubje van bankroete vriendinnetjes, dat was ook wat waard. Wat er vervolgens gebeurde kun je wel raden: de populaire meiden vonden een nieuw merk denim en de Miss Sixty rage was officieel over. Je moest je schamen als je daar nog in liep.
Anti fitgirl beweging
Er is in de tussentijd helaas weinig veranderd en zodra er een nieuwe hype of beweging ontstaat, zullen er altijd mensen zijn die ineens voor iedereen besluiten dat het over is, of stom. Wat mij vooral stoorde aan de anti-fitgirl beweging is dat er zo veel positiefs uit deze trend is gekomen. Zo zijn er grote Facebook groepen waar meiden afspreken elkaar te ontmoeten om samen een workout van Kayla Itsines te gaan doen, zijn er voor het eerst merken geïnteresseerd in bloggers die meer doen dan alleen outfit foto’s maken en is het eten van groenten en fruit voor het eerst in jaren een fashion statement (Yay avocado emoticon). Ik kan me best voorstellen dat het verwarrend is voor de meiden die zich nu juist zo comfortabel voelen in deze community van gezond eten en elkaars hardloopselfies liken (een ieder die meer dan 5k rent, krijgt een like van mij en is een held). En juist de influencers/bloggers/fitgirls (of hoe we ze dan wel mogen noemen) die ze gemotiveerd hebben om aan te sluiten, zijn nu de gene die het hardst roepen dat ze er niet meer aan meedoen. Want: iedereen doet er aan mee, dus het is niet meer cool. En daar zijn we dan weer.. Terug op de middelbare school, met een investering die voelt alsof het nu niets meer waard is.
Online motivatie
En ik dan? Ik heb dit jaar een duidelijke overstap gemaakt van fitgirl naar girlboss door deze blog te starten en een stuk minder met gewichten te gooien dan ik deed. Dit betekent niet dat ik de fitgirls de rug toe keer. In tegendeel, ik haal nog steeds mijn fitspiration uit Fitgirlcode. En for–crying-out-loud ik heb een eigen sportkledinglijn, dus sporten en gezondheid zijn een belangrijk onderdeel van mijn leven. Fitgirlcode en de fitgirls online hebben mij echt geholpen om gemotiveerd te blijven, door alle kennis die ik heb opgedaan, weet ik dat laag in mijn calorieën blijven en non-stop cardio voor mijn energie en gezondheid niets gaat doen en dat je van krachttraining en eiwitshakes echt geen Arnie wordt.
Girlboss (het boek en de beweging) helpt mij vanaf 2014 op dezelfde manier. Een bedrijf beginnen is ook topsport en weten dat ik niet de enige ben met de struggles van het ondernemen, helpt mij om door te zetten. Ik wil ook graag wat terug doen, want ik geloof dat vrijgevigheid een onderdeel moet zijn van je leven. Daarom schrijf ik af en toe wat van mijn learnings op en post ik ze op deze blog zoals:
- Zo schrijf je een business plan
- Een eigen kledinglijn opzetten
- 5 tips wanneer je even ambitieus als blut bent
Girlcard
Ik begrijp de tegenbeweging wel. Wat mensen en vooral vrouwen steekt, is het woord girl. Want waarom zou het meer bijzonder zijn voor een vrouw om met ondernemen of fitness bezig te zijn? En op een gegeven moment ben je gewoon echt geen girl meer en hoop je stiekem dat iemand de Fitwomencode start. Zijn we te oud om meisjes te zijn vraag ik mij af.. Mijn moeder en haar vriendinnen van rond de 60 hebben een Whatsappgroep “de meisjes”, zo voelen zij zich nog steeds. Dat vind ik prachtig. Ik denk dat we vergeten zijn dat het niet gaat om de termen fitgirl en girlboss, maar waar ze voor staan en de lading die wij er met zijn allen aan hebben gegeven. Ik denk ook dat vrouwen gewoon erg goed zijn in het bouwen van communities en, net als ik, heel blij worden van het delen van wijsheden en ervaringen. Laten we hopen dat er nog veel fitgirl- en girlboss-achtige bewegingen komen waar ik hoop deel van uit te kunnen maken (ik ben al jaren lid van de crazy catlady community). Ik hoop ook dat fitgirl en girlboss niet dezelfde tragedie overkomt als mijn Miss Sixty broek. Daarmee wil ik zeggen dat niemand voor een ander mag bepalen of iets wel of geen waarde heeft.
Zullen we afspreken om in 2017 elkaar te steunen in de journey van het leven? Of je nu 10 kilo af wilt vallen, aan wilt komen of ervan moet bevallen!